Kick-Off / utbildningsträffarna

Hem Forum Utbildningskommittens svartatavla Kick-Off / utbildningsträffarna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14646

    Jag startar en tråd där vi diskuterar allt runt träffarna.

    #17757

    Hej på er!!!

    Jag har satt en * framför påståenden som jag inte helt förstår. Var kanske ni med när detta diskuterades, så v g hjälp till och klargör!
    Skulle bli mycket glad om jag får snabb respons på det jag skrivit. Ju längre tiden går ju mindre kommer man ihåg, i alla fall i min ålder!!!

    Positiva tankegångar:

    Utbildning får kosta.
    Man skall utbilda utbildare.
    Utbilda funktionärer, speciellt till biodlarföreningarna.
    Gemensam strategi för utbildningen i hela landet.
    De tyckte ramarna såg bra ut, men förstås svårt att sätta in sig i så snabbt!

    SBR skall tillhandahålla kursmaterialet till kurserna.
    Material både till utbildare och till de utbildade.
    Bilder till kursmaterialen finns i mängd hos SBR att använda och de har SBR copyright på, enligt Jonny Ulvtorp.
    *Hårdvarukurs, kursmaterial för intresserade. Professionellt kursmaterial för större målgrupper.

    Tanken med “kupan” är en bra idé.
    Första kurspaketet skall handla om bin, biodling, ekologi, pollinering, bidöd samt biets sociala liv.

    Föreningskupan: Här bör ingå hur man söker projektpengar (ngn från varje förening eller distrikt)
    Viktigt med fadderverksamhet (mentorer) och praktiskt lärande
    Drottningodling bör ingå i låda 1, för att få till ett “naturligt pill” i kupan.
    *Stora samarbeten bör finnas över spärrgallret.
    Biodling ute i världen bör ingå.
    Grundläggande kunskaper om honungshantering bör ingå i yngelrummet.
    Ny biodlare kan ha samhället hos mentorn första året men äger och sköter det alltså.

    Bra att man gjort kursplaner med olika mål.
    Kunskapstesten kan vara skriftliga  till vissa delar. En del muntliga genom diskussion.
    Intyg eller diplom efter de olika stegen.

    *FLUSTRET innan du bestämmer dig!

    Negativa tankegångar: (Tror jag i alla fall!)

    Detta är mer en piska snarare än en morot för de motsträviga.
    *Äldre ointresserade biodlare kommer inte att bli medlemmar eller engagera sig i SBR utan att de ställer mycket höga krav eller att höga krav ställs på dem!

    #17758

    Jag kan tycka att mycket av det som står på lapparna är sådant som vi antingen sa på plats eller har diskuterat under resans gång.
    Jag gillar iden med flustret, men kan inte hitta riktigt det praktiska spåret i utformning. men det kan vi ta sedan.
    Det ”negativa” uttrycket förstår jag inte heller fullt ut, funderar på om det är ett uttryck för att ”det är svårt att lära gamla hundar sitta” och/eller att ”vad ska jag göra det där för, jag vet ju för tusan hur det ska vara det har gjort i hundar år”.
    dessa kommer vi inte åt på direkten utan det behövs lite olja.
    Sedan att det är mer en piska än en morot!? både ja och nej. Det är en piska för utbildarna på så sätt att vi vill strama upp utbildningarna lite för att säkerställa att det lärs ut grejer som är med i tiden och är rätt samt att SBR som varumärke har kontroll över hur just varumärket nyttjas. Det är ett värdefullt varumärke för gemene man.
    Sedan är det så att moroten är mer för deltagaren att få ett kvitto på sin kunskap.

    Hur kan vi nyttja denna kunskap i det grupparbete som vi ska ha? det är lika tomt i den tråden som i pratmanuset jag ska göra  8)
    så nu sätter vi fart kära medarbetare, vi snart där.

    Peder

    #17771

    Nu tror jag att jag kanske förstår vad som menas med flustret!! Det är kanske ”reklam” för biodling på bibliotek, torg, skolor…. Kanske inför kurser? Iakttagelser på flustret gör att ,man blir intresserad av att veta mer om vad som händer i kupan?
    Vad tror ni?

    Har lite svårt att komma på bikupefrågor:
    1.Hur skall man organisera materialet i kupan. Bilder, bildtexter, ingående fakta. Var för sig? Faktan som en lärarhandledning? Utgå från en viss bok t.ex Bin till nytta och nöje? ????
    2. Kunskapstesterna. Färdiga frågor? En hel del med bara ett svar. Några mer berättande? Många frågor och man sätter själv ihop, så att man kan variera? Hur skall de genomföras? Skriftligt? Muntligt? Läraren som bedömer om de är godkända? Omprov?  …..
    3. Var och vem skall utbilda utbildarna? Distriktsvis eller dessa 4 områden igen? Peder lärare+ …..?
    4. Föreningskupan Utbildning av styrelseledamöter som ordförande , sekreterare… …
    5. Kurskostnader Lika över hela landet?
    6. Egna idéer och förslag

    Kanske var det inte alls så ni har tänkt!!!!! Men jag har i alla fall försökt få igång gula lapparna!!!

    Jag menar inte att allt det jag skrivit skall stå på fråga 1 t.ex. Kanske bara:
    1. Materialet.  2. Kunskapstesterna  3. Utbildning av utbildarna  4. Föreningskupan 5. Kurskostnad ?  6. Idéer och förslag

    Frågan är ju vad vi vill ha ut av deltagarna. Skall bli intressant att se vilka som anmäler sig! Och hur många!! Nu är ju bitidningen ute!!

    Än en gång: Vad är det SV berättar om på dessa dagar? Är det allmänt tips på hur man är en bra studieledare och vad man skall tänka på  eller är det bara om SV och vad de kan hjälpa till med????

    Karin

    #17774

    Hej
    Bra tänkt Karin
    Organisation av material är en viktig bit vi inte riktigt hat tagit tag i. Måste göras.
    HUr ”publicerar” vi vårt material? ska det vara allmänt eller ska vi ha någon sorts ”spärr/krav”? bara kursledare kan ladda ner etc.??? det kan ju gå inflation i materialet annars. eller?
    Utbildning av utbildarna är också en fråga som vi får lösa både på kort och lång sikt. Vissa krav har vi sagt från början tex. för att undervisa i låda 1 ska man ha gått minst låda 3 samt en pedagogisk cirkel hos SV.(eller något annat!? eller?) Känsligt när vi pratar med sv. som är vårt första val. men det går ju ej att tvinga alla.
    Föreningskupan där har sv vad jag förstått redan ett grundmaterial.
    Kurskostnader kommer vi aldrig få lika, men vi kan få alla att ta betalt för kurser, bara det är en vinst…..

    Pratade med Peter Wiborn häromdagen och det är inte mer än dryga 40 pers. totalt som anmält sig…

    återkommer imorgon

    Peder
    Peder

    #17775

    Gällande SV:s pass under dessa dagar så har vi bett om lite pedagogik, samt att de naturligtvis vill tala om vad de kan hjälpa till med och varför kurserna ska gå under deras flagg. vilket vi också ska göra då vi kommer få en ersättning/kursdeltagare i SV:s regi.

    Peder

    #17779

    Anmälningsläget den 4/11 kl 09.00 (imorse alltså)

    Sundsvall 3 st. 9/11 om inget händer där så ställer vi in. :'(
    Burträsk 6 st. 10/11 Olle & Marita, olle får ta beslut. :-
    Uppsala 11 st. 10/11 Karin och Peder  😀
    Alvesta 11 st. 16/11 Karin & Rasudin 😀
    Alingsås 16 st. 17/11 Monica och Peder 😀

    Alvesta och Alingsås är en vecka kvar på anmälan.
    de resterande väntar jag bara på exakta siffror från SV.
    Peder

    #17780

    Vi sa också att jag skulle skriva ett utkast till pratmanus som vi alla kunde använda. Nu har jag drabbats av vita papperskräcken  😮 och vet inte vad ni vet och vad som är viktigt att vi får med!? vad vill ni ha?

    Och sedan var det där med grupparbetet, inga förslag inkomna i den fliken.
    Det är på Lördag det börjar……..
    Jag är på resande fot hela veckan och kan bara kontaktas sporadiskt. men försök gärna 8)

    Peder

    #17783

    Hej Peder, jag tycker det räcker med några ”stolpar” så vi inte glömmer vad som är viktigt! att ha med. Olle borde väl vara bäst skickad i att göra detta, han har ju ”kuporna” in på bara skinnet s a s. Helheten kan var och en själva läsa in. Sen måste vi ju ha en arbetsfördelning, vem som gör vad och några bra grupparbetsfrågor. Jag känner att jag inte riktigt ”har greppet” men det löser sig säkert! 😉 Monica

    #17784

    Hej!
    instämmer med Monica. Bara lite stolpar och arbetsfördelning. Peder, vi kan kanske pratas vid per telefon. Tycker det är mycket lättare än att skriva. Jag är hemma hela dagen fram till kl.17. I morgon och på torsdag är jag ute på vift lite då och då. Jag förstår att jag halkat in på detta lite sent  Mina frågor var avsedda att diskutera och skriva gula lappar till, men det gör sig kanske inte som grupparbete?? Som sagt hör gärna av er per telefon.
    Karin

    #17785

    Ok.

    Idag bestämdes att vi ställer in träffen i Sundsvall pga för få anmälningar. :'(
    men så är det.
    jag ska fundera över stolparna, är på väg till Yrkesbiodlingsskolan nu, och kommer bara att nås ospecificerat då det är rätt mycket med undervisning o.dyl.

    Om ni inte kommer ihåg det schema som vi sa så kommere det här.

    09.30-10.00 Kaffe
    10-10.20 Presentation/syfte
    10.30-12.00 SBR (Peder utkast).
    12.00-13.00 Lunch
    13.00-14.00 SV (pedagogik)
    14.00-14.15 Kaffe.
    14.15-15.30 Grupparbete (gemensamt på forumet)
    15.30-16.00 Sammanfattning och hur vi går vidare
    16.00 Slut.

    Om jag stolpar förmiddagens pass så kan ni ta grupparbetet! ok?

    Peder

    #17786

    Hej!
    Jag hjälper till så mycket jag kan!! Men jag känner att jag vet inte vad det är vi vill ha svar på för frågor i grupparbetena. Tycker att jag kommer ihåg att Monica och Marita hade några mycket bra frågor men vilka var de???? Har inte antecknat tyvärr! Kan du, Monica, hjälpa till lite så att jag kommer igång i tänket! Man bör ju sedan sätta lapparna  på ett  större och placera dem där utifrån tids- och angelägenhetskrav! Eller?

    #17787

    Hej på er.
    Ursäkta att jag varit borta ett tag eller som det heter på dataspelsspråk, AFK. away from keybord. Det är så när jobbet inkräktar på fritiden.

    Vad duktiga ni varit. Många kloka tankar och inspirerande initiativ. Det känns bra. Vi ror den här båten tillsammans.

    Tyvärr så blev det för få anmälningar till Sundssvall. Pratade med Marita angående hennes medverkan i Burträsk och hon tyckte att det blev för få deltagare där för att hon skulle komma upp så jag kör burträsk på egen hand.

    Jag återkommer med tankar om kuporna och studiematerial.

    #17790

    Hej kamrater, Karin det känns fint att du ”tror” att Marita o jag hade bra frågor runt distriktens roll, antar jag att det var. Tyvärr så kan jag, inte för mitt liv, komma ihåg vilka de var. Men jag tycker att vi måste ställa frågor på dels upplägget dvs strukturen, dels innehållet. Jag vet att det låter väldigt allmänt men om vi inte har några detaljer vi absolut vill ha svar på tycker jag att vi ska ställa breda frågor som ger oss mycket men kanske väldigt disparat information. Sedan så tror jag att vi genom att lyssna oss igenom dagen kan formulera bra grupparbetsfrågor som i och för sig kan se lite olika ut på de olika kurs/info tillfällena. Vi behöver även ha en skriftlig kursutvärdering (den kan jag åstadkomma), om ni vill? 

    #17793

    Bra Monica om du gör en utvärderingslapp! 😀 Vad tyckte du/ni om de frågorna som jag gav som ev exempel till grupparbetet för ett tag sedan?  Nu börjar det ju närma sig för oss i Uppsala. Jag tror säkert att det ger sig en hel del på mötet, men det känns bättre att vara lite mer förberedd!!! Kanske är de helt fel??? Eller?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in