Sv: SV: Bygge av TBH/Långkupa

Hem Forum Praktisk biodling Bygge av Topplist/Långkupa Sv: SV: Bygge av TBH/Långkupa

#18294

Har besiktigat bin i en liknande kupa. Det är länge sedan. Den var cirka 1,5 m lång och bred ca 0,6 m. Ramarna var trekantiga med ramlist runt om och kaktråd samt vaxmellanväggar där bina byggde sina kakor. Kupan var naturligtvis trekantig och flustret var en liten smal springa i hela bottendelen. Mins att ramar med yngel var tunga när de togs upp för besiktning. Det var visst en typ av bikupa som användes i Holland. Men TBH liknar den, å andra sidan är de delvis lika ändå olika. Det de är lika är de sneda sidorna. Faktum är att bina sällan bygger fast vax mot sidor som lutar 45 grader. Möjligen att det hör samman med att binas vaxceller är 6 kantiga.