Återanvända brukar

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Återanvända brukar

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14865

    Hej!
    Det börjar närma sig första bedömningen av honung för min del och jag hoppas förstås att den ska bli godkänd men det kvarstår att se.
    Läste igenom om bihusesyn (underbart namn förresten) och noterade att endast nya kärl och lock får användas.

    oops. Visste inte det. Tänkte att glas är ju glas och diskar man dem ordentligt så bör de ju vara rena och gå att använda. Lock har jag köpt in nya eftersom de inte går att få riktigt rena igen efter klister och annat elände.

    Men har jag underkänt min honung genom att tappa den i väldiskade burkar istället för helt nya? Känns ju som ett otroligt slöseri om mina kunder vill lämna tomburkar tillbaka de kan diskas och återanvändas men blir då isf honungen inte godkänd enligt SBR ?

    #18803

    Har du räknat på timkostnaden för att diska? Nej, jag misstänkte det… Det blir mångdubbelt dyrare än att köpa nya tomglas! Släng allt vad gamla burkar heter, de återvinns ju ändå i retursystemet.

    Dessutom slipper du få s.k. ”silla-honung”, dvs honung som hamnat i före detta sillglas, gurk- eller rödbetsburkar. Hur många gånger du än diskat dessa, så tar honungen ändå smak, den är väldigt känslig! Tänk på att vi saluför en delikatess, inget slarv kan förlåtas här.

    mvh

    #18805

    Tack för svar Thomas

    Ganska grön på området så nej, jag har inte räknat på tider osv. men har inga problem att tänka mig att du har rätt, burkar är ju trots allt inte speciellt dyra.

    Jag har endast diskat upp honungsburkar och återanvänt så förhoppningsvis ska den inte ta smak av några rester av annan produkt än honung.

    Men jag ska inte försvara mitt beteende, är det endast nya burkar som gäller så ska jag inte riskera att försämra min honung genom att återanvända diskade burkar i framtiden.

    Jag har ju köpt en del burkar som står och väntar på nästa säsong, inplastade ifrån biredskapsfabriken. Håller de sig rena där i eller ska man diska ur/skölja ur dem innan användning? Hur håller sig locken rena i de plastpåsar de kom i ?

    Och så frågan om godkänd honung – Är den automatiskt underkänd nu när jag tappat den på diskade burkar?

    #18806

    Det finns inget som hindrar dig att använda diskade burkar. Läs punkt 3.2 i Bihusesyn.

    #18807

    Tack Curt. Känns lite bättre.
    Anledningen till min oro är att det är en ja/nej grej som man ska kryssa i när man lämnar sin honung för bedömning enligt bedömningsformuläret och då tänkte jag att det kanske är väldigt viktigt.
    Men då kan jag andas ut 🙂
    Trevlig helg!

    #18809

    Helt riktigt! Det ÄR godkänt att använda begagnade burkar ja. Men om det sedan är vist och klokt att göra det är väl upp till var och en. Själv gillar jag klirret i soptunnans fack för o-färgat glas, då man vräker ner några retur-burkar där som någon gammal kund envisas med att släpa tillbaks till biodlaren…  😉

    #18821

    En liten undran? Desinficerar ni inte era nya burkar innan tappning? Kokande vatten? I det sammanhanget tycker jag att besväret att diska ett antal returburkar är litet. För miljön är det ett lyft att slippa smälta om glaset en gång till. ”Silla- och gurkburkarna” åker naturligtvis i återvinningen liksom alla gamla lock.

    #18822

    Nya burkar skall inte diskas eller sköljas. Se till att förvara dom på rätt sätt, dvs dammfritt och med mynningen nedåt.

    #18823

    En liten undran? Desinficerar ni inte era nya burkar innan tappning? Kokande vatten? I det sammanhanget tycker jag att besväret att diska ett antal returburkar är litet. För miljön är det ett lyft att slippa smälta om glaset en gång till. ”Silla- och gurkburkarna” åker naturligtvis i återvinningen liksom alla gamla lock.

    Naturligtvis inte! Nya burkar från fabrik ÄR helt rena och livsmedelsgodkända. Kom bara ihåg att förvara dem stående med öppningen nedåt!

    Hur ser du skillnad på sillburkar och andra?? Det märks först då du tappat honung i dem och börjar konsumera denna om det varit ättika el. dyl. i dem…

    #18824

    Nya burkar skall inte diskas eller sköljas. Se till att förvara dom på rätt sätt, dvs dammfritt och med mynningen nedåt.

    Räcker det inte att man behåller dem i plasten som de levererats i? Då kvittar det väl vilket håll de står på?

    #18825

    Det har hänt att det funnits glasflisor i burkar. Det är skäl nog att hantera burkarna med öppningen nedåt ända fram till tappning. Sedan kan det mycket väl hända att plasten har någon skada.

    #18829

    Jag tycker att det är slöseri att slänga glas,man ska diskar i alla fall , glasflisor kan fina i nya burkar .Jag diskar alltid alla glas nya och begagnad och jag tar tillbaka endast av bekanta .Man kan diskutera vad är det bättre för miljö.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in