Intressant läsning om pollen i honung.

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Intressant läsning om pollen i honung.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14412

    http://www.foodsafetynews.com/2011/11/tests-show-most-store-honey-isnt-honey/#.UDmw1mthiK0

    Man kan gå till länken via Google och få den översatt till ungefär begriplig Svenska.

    Intressant är att honungsprocesser med höga temperaturer och fina filter förstör honungen. Inte bara Kineser och Indier som man ofta vill åt pga import till EU och USA. Företag här hemma som förpackar honung gör precis lika dant.

    Felaktig uppvärmning och fin filtrering förstör honungen. Här hemma diskuteras bara HMF och har vi koll sådär mellan tummen och pekfingret intalar vi oss att vår honung är säker.

    #16599

    Ja det kändes ganska välbekant åtminstone utifrån vad jag själv upprepat beskrivit och befarat angående kvalitet på honung.  Detta HMF som man i långliga tider försvarat sig med när man värmer och värmer men inte tänker längre än så. Det jag kallar kallslungad honung även om man  inte anser benämningen bra, är just den metod som ser till att alla de nyttigheter blir kvar som finns och även de ämnen vi inte i dag känner till får finnas kvar tills forskningen kommit dithän. Proteiner är värmekänsliga ingen vet i dag var den gränsen för dessa ämnen går. Nu är det ju inte bara temperatur utan även tid som påverkar. det värms ganska mycket i vårt honungsland stora tunnor där honung skall ner i burkarkarna, HF som kör upp till 72 grader självklart säger jag kan vi inte anse att våra kunder får en opåverkad honungs nyttigheter när vi inte ens kan formulera alla ämnena . Vi behöver aktuell och ny forskning kring det okända. Det är viktigt att vi tills dess arbetar utifrån försiktighetsprincipen dvs. för honung direktburkning efter slungning utan värme. Det går, men är ett merarbete men ett arbete som lönar sig när kunderna får säga sitt. I dag vet kunderna väldigt lite om honungshanteringen vilket jag försöker i alla sammanhang att förmedla precis så som  som jag skriver här. Det behövs en stor förändring och en diskussion över vad är kvalitet i honungsproduktionen.

    #16600

    För att kunna ha en rationell honungsprocess måste man tillföra värme. Lokalen kan ha 20-25 grader och honungen utsätts naturligt för temperaturer strax över 30 grader.

    Honungen bör inte hettas upp över 37 grader eftersom det startar nedbrytning av mer än 200 enzymer och andra levande komponenter som förekommer naturligt i honungen.

    Temperaturer på ca 40 grader bryter ner honungens invertase, vilket är ett annat viktigt enzym som hjälper till vid nedbrytning av sucros till fructose och glucos. Vid 50°C börjar sedan honungens sockerarter att kristallisera sig och omvandlas till härdade sockerarter och sockeralkoholer.

    Har man koll och förstår problematiken kan man använda vaxavskiljare med bottenvärme och pumpa honung till en klartank. Den principen använder i stort sett alla större biodlingar världen över. Så fungerar min egen också.

    Man kan enkelt ha koll med ändamålsenliga digitala termometrar med en halvgrads onogrannhet. Oftast är termostaterna dåliga och kan slå på 2-3 grader, ibland mera.

    Har man koll och vet vad man gör och samtidigt gör regelbundna mätningar i sin honungsprocess, mäter temperatur alltid och regelbundet andra kvalitetsmätningar för att se påverkan av temperaturen på t ex HMF har man en god försvarbar egenkontroll.

    Ett problem är att mätutrustning kostar en slant. Jag kan mäta HMF. Men skulle hellre vilja ha ett mått (mätning) på enzymerna i honungen. Man kan mäta sockerarterna och dess andelar. Anta att enzymerna ingår i den del som inte är sockerarter, man får någon % över. Det är ändå svårt att avgöra hur denna rest ökar/minskar med temperaturpåverkan.

    #16601

    Jag fick rådet att anskaffa en vaxsmältare att ha under avtäckningsmaskinen. Många använder denna process och det blir liv i luckan varenda gång det diskuteras. Känsligt ämne!

    När vaxsmältaren är full kan man sätta på locket och slå på över- och undervärme. Vaxet smälter vid ca 60 grader och flyter upp till ytan medan honungen samlas på botten.

    Ca 40-50-60% av avtäckningsmassan är honung beroende på hur knivarna tar.
    Värmen står på tills dagen efter, då tappar man av all honung och sedan vaxet.

    Eftersom jag inte vill vill utsätta min honung för denna värme/tid så bearbetar jag avtäckningsmassan mekanisk med en vaxskruv som separerar vax/honung.

    All honung går via en enda kontrollerad punkt med bottenvärme, vaxavskiljaren till klartanken.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in