Neonikotinoider

Hem Forum Bihälsa Neonikotinoider

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14303

    Det har ju skrivits en del om detta insekts gift och att man misstänker att detta ligger bakom den omtalade plödsliga bidöden CCD (Colony Collapse Disorder), mer om detta kan man läsa om på jordbruksverket och SLU.

    Tänkte bara tipsa om två länkar, en ifrån en biodlarkonferens där ett intresant avsnitt på youtube finns att beskåda som i huvudsak handlar om mjölksyrabakterier och i detta omnäms neonikotider http://www.youtube.com/watch?v=5vYd3S7wAM0&feature=relmfu ca 25 minuter in i filmen

    Nu finns det också en acktion som syftar till att påverka tillverkaren av detta att dra tillbaka medlet http://www.avaaz.org/en/bayer_save_the_bees/?cl=1764618701&v=13899

    Ni vet säkert att rapsutsäde t.ex. betas med neonikotider här i Sverge  😉

    #16433

    Har haft kontakt med kemikalieinspektionen och ställt frågan hur man testar neonikotinoider som används som betningsmedel på bla raps. Om testen före godkännande omfattar både bin och yngel.

    Nu svarar man visserligen att det snart kommer ut ett nytt vägledningsdokument.  Men hör och häpna jag har läst aktuellt dokument, man testar bara akut toxicitet  sk LD 50 dos på bin,  under 96 timmar. inga yngel testas, inga beteendestörningar inget långsiktigt.
    Visserligen diskuterar man i det aktuella dokumentet otillräckligheten här och kanske därför, vad vet jag är en ny vägledning aktuell? Jag vill uppmana SBR styrelse och alla biodlare att begära att  Jordbruksverket och kemikalieinspektionen samverkar för ett omedelbart förbud  av neonikotinoider tills större mera långsiktiga studier på både bin yngel och bibeteende långsiktigt framlagts.
    Läste även i Land om alla pollineringstjänster samt skördeökningen man antar blir med bin vid rapsen. Jag är förvånad att inte ett ord sägs i artikeln om Neonikotinoider  som man på andra håll Italien ex. visat bidrar till våra bins död. Parallellt skriver Gadden om dessa problem. Behöver vi vara så lojala mot rapsodlarna, när vi inget vet. Är det inte bättre att avhålla sig från rapsen tills noggranna studier enligt ovan gjorts. Vi biodlare är ju rädda om bina som SBR skriver på hemsidan under rubriken aktuellt tror jag det var eller offrar vi oss?.

    #16434

    http://hn.se/asikter/debatt/1.1493047-lagg-ned-hallands-basta-honung-

    Är det ditt alster detta också?

    Så länge rapsbönder är intresserad av hög produktion precis som vi biodlare så kommer det alltid att finnas kemikalier i icke ekologiska odlingar. Rapsbonden känar betydligt mycket mera på produktionsökningen pga kemikalierna är pollineringen från bina.

    Jag känner flera rapsbönder och har valt att inte ha bina på raps. Man gör ett aktivt val och som biodlare är man alltså inte tvungen att ha bina på raps.

    #16440

    Jo det är jag som skriver i Hn.
    Någon måste ju belysa vad som gäller. Har vi fått en ny livsmedelslag som gäller hur honung hanteras och dess kvalitet så kan vi ju inte parallellt släpa med oss alla gamla regler som inte gäller, men som SBR  tydligen ändå vill släpa med sig. Låter otroligt att etiketter köps genom att icke livsmedelsfolk sitter och smakar och tycker på kollegers honung, när alla biodlare själva är ansvariga för sin burk.
    Nu väntar jag bara på att en vettigare styrelse förstår problemet och agerar därefter.
    Utbildningen och mentorskapet är det som på bästa sätt lär den nye biodlaren att följa livsmedelsverkets regler, för att själv kunna göras ansvarig för sin produkt. Vill sedan den nye biodlaren köpa SBR:s etiketter, så skall detta kunna ske som medlemsnytta självklart. Sen är det lätt att förstå kopplingen till artikeln i HN . Inte kan väl SBR:s biodlare anses vara någon sorts inspektörer och tro sig kunna avgöra vilken burk honung i Halland som är bäst ett visst år. Honung är mycket större när konsumenterna bestämmer. Låt oss verka för att alla gamla konstiga beslut går till papperskorgen och att nu gällande regler tillämpas. Man kan inte ha både livrem och hängsler!Det gynnar inte medlemmarna som med dubbla budskap bara blir förvirrade.

    #16442

    Jag trodde tävlingen var ett marknadsföringsjippo för att öka uppmärksamheten för honung generellt och därmed konsumenternas vilja att köpa honung och i synnerhet svensk sådan.

    #16444

    Någon måste ju belysa vad som gäller. Har vi fått en ny livsmedelslag som gäller hur honung hanteras och dess kvalitet så kan vi ju inte parallellt släpa med oss alla gamla regler som inte gäller, men som SBR  tydligen ändå vill släpa med sig. Låter otroligt att etiketter köps genom att icke livsmedelsfolk sitter och smakar och tycker på kollegers honung, när alla biodlare själva är ansvariga för sin burk.
    Nu väntar jag bara på att en vettigare styrelse förstår problemet och agerar därefter.
    Utbildningen och mentorskapet är det som på bästa sätt lär den nye biodlaren att följa livsmedelsverkets regler, för att själv kunna göras ansvarig för sin produkt. Vill sedan den nye biodlaren köpa SBR:s etiketter, så skall detta kunna ske som medlemsnytta självklart. Sen är det lätt att förstå kopplingen till artikeln i HN . Inte kan väl SBR:s biodlare anses vara någon sorts inspektörer och tro sig kunna avgöra vilken burk honung i Halland som är bäst ett visst år. Honung är mycket större när konsumenterna bestämmer. Låt oss verka för att alla gamla konstiga beslut går till papperskorgen och att nu gällande regler tillämpas. Man kan inte ha både livrem och hängsler!Det gynnar inte medlemmarna som med dubbla budskap bara blir förvirrade.

    Läste din artikel i tidningen och mitt övergripande reaktion var BUUUUUUU!

    Om det är så att du är så negativ inställd till de rådande regelverk så är den utomstående pressen inte kanske den smartaste media att dra det i och dra ner hela bi odlings/honungs Sverige i ditt lilla träsk !
    Det hade varit mycket bättre i bi odlings fackpress där det hör hemma och de berörda kan ta del istället för en lokal blaska.

    Kraven för att få ut etiketen kan du läsa här, en av dessa är att du ska har genomförd Bihusesyn http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/35/1/
    Du kanske skulle har läst den innan du kastade lera på dina kollegor

    Ett utdrag från första stycket av honungs bedömnings regler

    Syftet med honungsbedömningsreglementet är att:

    -hjälpa alla biodlare att använda den honungsberedningstradition som är grunden för att uppnå ett godkänd honungsprov enligt reglementet

    -förse marknaden med den naturliga kvalitetsprodukt som kunderna förväntar sig.

    -beakta tillämplig lagstiftning

    -värna om SBR´s varumärke, etiketten med slingan.

    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/894/Honungsbedömningsregl%20e%20RM%202010%20-%20100507.pdf

    Jag får till det så att det ska säkerställa att kunden får ett produkt som de förväntar sig och känner igen.

    Sen är det faktiskt så att SBR är ett föreningen! Detta betyder att alla är välkommen att delta och gör bi odlings Sverige bättre.

    Om du är så missnöjd med det som råder idag, hur ska din bättre reglemente se ut då? Och påverka det hela inifrån istället.

    mvh edward 😛

    PS

    Många klagar på att det förs ingen reklam för svensk honung, att få en tidning att skriva om den lokala honungs bedömningen är värt mer än flera dyra annons kampanjer eftersom det förs fram som ett artikel med budskapet lokal producerat svensk honung, skapar intresse för bi odling, och framföralt den är gratis!
    Bravo till den berörda föreningen som tog sig tid att förafram honungen i GODA dager!

    #16449

    Jag tycker du skall gå till källan på Livsm.v och läsa. Branschriktlinjer är enligt lagstiftningen ej obligatorisk, men kan vara ett stöd på vägen. Det är inte SBR:s riktlinjer i detta ämne som skall vara vägledande för kvaliten på honung. Du är själv ansvarig för din burk inte SBR. Reklamen för honung lokalt är viktig. Den bästa  reklamen för honung är nöjda kunder, som naturligtvis själva utser sin smak av honung. Det är inte SBR:s etikett som är det självklara kvalitetsvalet. Återigen det är all honung som följer reglerna är den bästa reklamen.
    I kommitten för just den senaste avgjorda Hallands bästa honung satt en biodlare som själv värmer och säljer flytande honung med SBR:S etikett även under icke säsong hur kan man då vara en god bedömare? SBR:s etikett är inte en etikett som på något sätt ligger över andra, där finns mycket att säga. Vilken etikett du än har är det produkten som gäller, att den följer livsmedelsverkets krav. punkt slut. Vet inte om du följer de båda föreningarnas tidskrifter, känns inte så, där har jag skrivit en hel del både om detta och om den kraftigt värmda honungen från Mantorp, som också har märkts med SBR:s etikett.  Det är bra om man läser på innan man häver ur sig sina Bu. 

    #16450

    Reklamen för honung lokalt är viktig.

    Och det tycker du att du uppnår med detta tidnings artikel ?

    mvh edward 😛

    #17160

    Kolla BF :s redovisning av Lena EKs svar på Neonikotinoider och vad som komma skall. Kan vi möjligen bli av med detta för bina giftiga ämnen. Snart kommer svaret……

    #17164

    Ja jag läste den ställda frågan samt ansvarig ministerns svar vilket var ett typiskt politikersvar, dvs det sa ingenting. Hon bara upprepade de saker som frågeställaren redan skrivit. Bland annat skrevs det för att undgå förbudet att beta oljeväxtfrö i Sverige med förbjudna ämnen exporteras fröna till Tyskland, där dom betas och sedan importeras till Sverige igen. Lena Ek vet mao att detta förekommer och hon har ingen egen syn eller kommentar till detta. Vittnar om total nonchalans för det vi håller på med och att en människa med den förhållningssättet kan sitta på hennes post är mig en gåta???

    #17647

    Jaja, Bayer vill att förbudet mot neonicotinoider dras tillbaka. Här finns det en petition emot Bayer att skriva på http://action.sumofus.org/a/bayer-bees-lawsuit/2/3/?akid=2133.1523613.FRgReo&rd=1&sub=fwd&t=2.

    Jim

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in