3-ramars avläggarlådor

Hem Forum Redskap 3-ramars avläggarlådor

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14291

    Riktigt kreativa gubbar får tummen upp!
    http://www.biforening.se/om/bilder/

    Jag har gjort 10 st trillingbottnar fast med flustret rakt fram på alla. Jag bryr mig inte så mycket om något bi flyger till flustret intill. Nu behöver jag inte göra hål i flera lådor för att kunna ha 3-ramars avläggare.
    Jag fräser spår i bottenlisterna för mellanväggarna och trär på EPS lådan.

    10 st = 30 avläggare.

    #15880

    Jag har också gjort kombinerade avläggar/parnings/invintrings lådor. De är Nacka-EPS-lådor med uppsågade spår i vilka skiljeplåtar kan träs in. Dessa är uppdelade i 3 lika delar, sen har jag även ett spår i mitten i fall jag vill invintra 2st  5 ramars avläggare i samma låda. Flustren har jag åt olika håll i en plyfaskivabotten. I de fall den 3 delade lådan ska användas som parningslåda så är det nog inte så bra med flustren åt samma håll, utifall den hemflygande drottningen går fel, då förloras en, men de kanske även går fel då de är på 1 låda men i olika riktningar, det återstår att se.

    #15881

    Trevligt att flera håller på med samma idéer.
    Har du någon bild att bifoga så gör gärna det, bilder inspirerar en hel del och till slut kommer man tillsammans fram till den kanske bästa lösningen till slut.
    Jag har ett torn med 5 st lådor och vänder bara varannan låda, har inga problem.

    #15580

    Här är några bilder på första prototypen, inget vackert bygge, men nästa botten blir förhoppningsvis finare! Lådan är med 4 ramar i mitten och 3 på sidorna och av vanlig plywood. Mellanväggarna är i rostfrittstål utsågade från en diskbänk hämtad från tippen. Den kammaren längst till vänster har 2 fluster man kan välja emellan(men på nästa blir det 1 per kammare).  Sen syns mittenspåret på en av bilderna, där man kan placera en plåt om man vill ha 2 delat. Funderar på om det är bättre att i stället ha 3st 3 ramars i stället för att få lite mera plats per del.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in