Äggkläcknings maskiner

Hem Forum Praktisk biodling Äggkläcknings maskiner

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14413

    Äggkläcknings maskiner till höns, är det något att använda inom bi odlingen?

    Priset kan var en fördel, men vad finns det för nackdelar?

    Har sett mindre och även stora blir det någon skillnad i resultat och utfall?

    Eller är det lönt att köpa en byggt efter ändamålet?

    många funderingar, fyll gärna på med fler frågor och svar.

    mvh edward 😛

    #16602

    Jag gick i samma funderingar länge. Höll på i nästan två år och kollade byggen, gjorde ritningar och kollade upp elektronik utan att komma till skott och vara nöjd.

    Man vet ju hur mitt projekt slutade!

    #16603

    Jag har kört en del Funki maskíner, dvs stora äggkläckningsmaskiner som rymmer några tusen ägg, ganska exakta i sin temp och fukt men nog lite stora att kläcka bi-drottningar i.
    Många små äggkläckare har ojämn temp och lätt att dom blir för varma.

    #16604

    Jag tror att när ägg kläcks och när reptiler kläcks så ökar både temperatur och luftfuktighet mera och detta måste ett kläckskåp klara av.
    Men det blir ganska stora variationer som kanske inte bidrottningar tycker om, de kräver jämn temperatur utan stora variationer för att det skall bli bra.

    #16608

    Men kläckmaskinerna som finns på marknaden avsedda för bidrottningar
    är ju löjligt dyra, kan väl egenteligen inte vara så svårt att bygga?

    #16609

    Håller med om att de är dyra. Men det är små serier och de tillverkas ofta på beställning. Tillverkare, distributör, återförsäljare, biredskapsbutiker, alla har sina påslag för att det skall vara lönsamt och någon mening att överhuvudtaget hålla på utan att bara byta pengar.

    Jag hade senast 80 drottningar i mitt köpta kläckskåp. De som säljer drottningar med lite klass, dvs Buckfastgänget tar ca 500 SEK inkl moms för en drottning.
    Pengen 80 x 500 = 40.000 SEK i värde i maskinen. Med det perspektivet är det kanske inte så konstigt att ett fungerande väl utprovat kläckskåp kostar vad det är värt på marknaden och vad drottningodlare är bredda att betala för fungerande kvalitet.

    Lek bara med tanken om strömmen går eller om det blir annat tekniskt fel på de celler man stoppat in att allt går fel och får börja om. 3 veckor år skogen.

    #16610

    Jag har använt en reptilkläckare som jag köpt begagnad i sommar, närmare bestämt precis en sådan här
    http://www.jaeger-bruttechnik.de/en/shop.html?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=67&category_id=7 men termostaten är för reptiler istället. Den håller 34,2ºC när den står på max och det är väl egentligen i underkant för drottningar, men det har kläckt bra och precis på samma tid som när de sitter i kupa med annat yngel.

    Dessa kläckare är annars rätt lätta att justera temperaturintervallet på, jag har tidigare använt den att kläcka hönsägg i, då lödade jag in ett motstånd i serie med temperatursensorna. Ett mycket mindre motstånd skulle göra den mera lämplig till bin, men uppenbarligen behövs inte det.

    Jag har placerat in några stenar för att den ska hålla jämn värme, den blir väldigt snabbt utkyld om man öppnar locket.

    Jag vet inte om det är olika höjd på underlådan för reptiler och bin, men för bidrottningar i kläckcylindrar är min egentligen en aning för låg. Det är tveksamt om man kan sätta fast cylindrarna på en list, jag har haft dem stående lösa. Men priset är svårslaget, 150€ inkl frakt.

    #18641

    Hur skulle ni speca/designa en kläckmaskin?
    1. Storlek
    2. Temperatur, med noggrannhet
    3. Användarvänlighet, luckor lyse mm.
    4. Övriga funktioner?

    Har byggt/programmerat elektronik för temperaturreglering och tänkte bygga ihop en gedigen låda då priserna i handeln på ca 10000 i mitt tycke är tokhöga.
    Finns det intresse att köpa om jag bygger flera och hur mycket är du isåfall redo att betala?

    #18648

    Hej
    Jag köpte en färdig sats med värme element och termostat av Jens Larsen på biodlingsföretagarna för 720 kr det fungerar perfekt.
    Monterade värmeelementen på en aluminium plåt och satte in det i en vanlig kylväska.
    Satte på ett ciguttag på min batteriladdare som strömförsörjning.
    Rymmer nog  50-60 drottningar i boxen.
    Har bilder men får inte upp dom på sidan.
    Skickamail till mig så skickar jag dom.
    //larsa

    #18649

    En kylbox var ju fiffigt och priset inte så avskräckande. Bilderna dök upp här nu tack!
    Då behöver det inte vara mer avancerat än så alltså.

    #18650

    Nä det är det som är det fiffiga
    Jag tror man ”överjobbar”många ider

    #18659

    Använder en STC-1000 till mitt kylskåp för öljäsning den kan man koppla in både kylning och en glödlampa för att hålla korrekt jästemp för ölet.

    Borde gå att använda den även till drottningodling och något passande värmeelement?
    Kanske går det att använda något begagnat litet kylskåp för odlingen om man skärmar av ljuset från glödlampan?

    Kostnad för reglerutrustningen brukar ligga på ca 150 kr med frakt fån Hong Kong. Tar lite tid men ca 14 dagar är OK tycker jag.

    #18833

    Hur skulle ni speca/designa en kläckmaskin?
    1. Storlek
    2. Temperatur, med noggrannhet
    3. Användarvänlighet, luckor lyse mm.
    4. Övriga funktioner?

    Har byggt/programmerat elektronik för temperaturreglering och tänkte bygga ihop en gedigen låda då priserna i handeln på ca 10000 i mitt tycke är tokhöga.
    Finns det intresse att köpa om jag bygger flera och hur mycket är du isåfall redo att betala?

    Om du byggt temperaturregleringar så kanske du vet var snäva termostater eller byggen finns att köpa. Tänker bygga värme till små reservsamhällen. Men det krävs bättre än rumstermostater
    som reagerar för långsamt åt båda hållen, blir för varmt eller för kallt.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in