Apiguard OCH oxalsyra?

Hem Forum Bihälsa Apiguard OCH oxalsyra?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15062

    För 2 veckor sedan satte jag in burk nr 2 av Apiguard. Kan/ska/bör jag ändå behandla med oxalsyra när det är yngelfritt?

    #19226

    Intressant frågeställning!
    Har varit väldigt lågt med diskussioner kring thymol i mina kretsar så jag vet inte mer än google kan delge. Men!

    http://www.vita-europe.com/wp-content/uploads/Efficacy-of-Thymol-in-Controlling-Varroa.pdf

    I den studien utvärderades thymol i samtliga samhällen och sedan uppföljande behandling efteråt, samtliga behandlades även med oxalsyra en oklar tid efteråt, alltså kan vi utifrån den studien dra slutsats att man kan behandla.

    Sen till ska/bör.
    Jag tänker att det borde avgöras av ditt nedfall av varroa nu under din andra behandling med apiguard. Som Preben Kristiansen skriver under kapitlet med oxalsyrabehandling på denna hemsida så påverkar behandlingen givetvis samhället men inte alls mycket jämfört med starkt varroaangrepp.

    Så är nedfallet litet/obefintligt så hade jag nog avstått oxalsyrabehandlingen, är det fortfarande betydande så hade jag droppat på oxalsyra senare för att försöka få ned beståndet.

    #19227

    Kanske en dum fråga, men varför kör man dubbla behandlingar? Är det för att samhället är kraftigt angripet, och man vågar inte invänta oxalsyran som man lägger senare?
    Eller är oxalsyran otillräcklig som ensam bekämpare?

    Jag har, mest pga av okunskap och snålhet, bara behandlat med oxalsyra i november, samt skurit ut drönarvax på mina samhällen(samt delat på samhällena och gjort avläggare). Och varje gång det blir snack om varroa-behandling känner jag ett styng av dåligt samvete, gör jag tillräckligt?

    Så för att knyta ihop säcken frågar jag igen: varför vill man behandla med dubbla preparat så tätt inpå varandra som ändå Apiguard och oxalsyra är?

    #19228

    Kanske en dum fråga, men varför kör man dubbla behandlingar? Är det för att samhället är kraftigt angripet, och man vågar inte invänta oxalsyran som man lägger senare?
    Eller är oxalsyran otillräcklig som ensam bekämpare?

    Jag har, mest pga av okunskap och snålhet, bara behandlat med oxalsyra i november, samt skurit ut drönarvax på mina samhällen(samt delat på samhällena och gjort avläggare). Och varje gång det blir snack om varroa-behandling känner jag ett styng av dåligt samvete, gör jag tillräckligt?

    Så för att knyta ihop säcken frågar jag igen: varför vill man behandla med dubbla preparat så tätt inpå varandra som ändå Apiguard och oxalsyra är?

    Det viktigaste på hela året, är att kvalsternivån ska vara låg i kupan då de blivande vinterbina läggs som ägg.

    Oxalsyra ger man runt nyår då det inte finns ett enda täckt yngel i kupan, som en säkerhetsåtgärd inför nästa års säsong, eller om tester visar att kvalsternivån är ovanligt hög för säsongen.

    Skär du 6-8 ggr ut drönarvax på försommaren, så kan du möjligen ha så låg nivå att du inte behöver behandla i månadsskiftet juli-augusti. Annars är det oerhört viktigt att ge tex korttidsbehandling med myrsyra, alternativt Apiguard INNAN 15 augusti.

    Allt fler tecken pekar på att de som har högre vinterdödlighet än normalt, har slarvat just med behandlingen av kvalstren INNAN vinterbina läggs….

    #19229

    Min fråga är närmast om Apiguard och oxalsyra har samma funktion typ dräper kvalstern och/eller stärker samhället på samma sätt. I så fall känns det onödigt att behandla med båda.

    Om de däremot har lite olika funktion kan det finnas skäl att köra båda.

    #19230

    Minns jag rätt så ska Apiguard användas 4 veckor direkt efter slutskattningen i juli/augusti. Oxalsyran runt nyår – när samhället helt saknar täckt yngel.

    #19231

    Minns jag rätt så ska Apiguard användas 4 veckor direkt efter slutskattningen i juli/augusti. Oxalsyran runt nyår – när samhället helt saknar täckt yngel.

    Hur behandlar du dina samhällen?

    #19232

    Varierar från år till år. 2015 skar vi drönarremsor i snitt 6 ggr per samhälle. Första halvan av augusti fick de 2,5 dl 85% myrsyra i Krämerplattor.

    Ett annat år blir det korttidsbehandling med 30 ml 85% myrsyra i månadsskiftet juli/augusti, följt av oxalsyra första veckan i januari. (I år var draget ovanligt sent i våra bi-gårdar, så det var lite sent med korttidsbehandling efter slutskattningen.) Drönarbortskärning kommer vi förmodligen att fortsätta med även kommande 10 år, liksom vi gjort de senaste 10…

    #19233

    Min fråga är närmast om Apiguard och oxalsyra har samma funktion typ dräper kvalstern och/eller stärker samhället på samma sätt. I så fall känns det onödigt att behandla med båda.

    Om de däremot har lite olika funktion kan det finnas skäl att köra båda.

    Båda metoderna är ju för att dräpa kvalster för att använda dina ord. Genom att ha ihjäl kvalster så stärks samhället under förutsättning att det finns kvalster att dräpa, finns det inga eller väldigt få så innebär alla behandlingar viss påverkan av samhället. Men apiguardbehandlingen du gjort nu är för att få friska vinterbin och minska kvalster i cellerna, oxalsyran tar bara de kvalster som sitter på bina d.v.s. utanför cellerna

    Varroan finns ju biologiskt sätt inte alls hos våra europeiska honungsbin utan är ett resultat av biavel och frakt. Det finns dock hos det asiatiska biet som har anpassat sig till ett liv med varroa. Jag tänker att hade vi inte dragit hit varroan så hade våra bin i november/december varit i fred och vi hade inte behövt störa dem alls och det är då det som är det mest naturliga för bina sett ur evolutionär vinkel.

    Men varroan är ett faktum och därför kommer vi tillbaka till hur pass hårt angripet samhället i fråga är. Är du osäker så droppa på oxalsyra framåt november/december, finns där då gott om kvalster som stryker med så får du en bättre förutsättning för nästa år finns det få/inga så stör du kanske mer än det stärker dem inför nästa år men konsekvensen av att inte behandla om det behövs är större och allvarligare än den störning det innebär att behandla med oxalsyra även om det kanske var lite overkill.

    #19234

    Båda metoderna är ju för att dräpa kvalster för att använda dina ord. Genom att ha ihjäl kvalster så stärks samhället under förutsättning att det finns kvalster att dräpa, finns det inga eller väldigt få så innebär alla behandlingar viss påverkan av samhället. Men apiguardbehandlingen du gjort nu är för att få friska vinterbin och minska kvalster i cellerna, oxalsyran tar bara de kvalster som sitter på bina d.v.s. utanför cellerna

    Jag har fått uppfattningen att apiguard inte dödar kvalster i ynglet. Det är väl därför de har så lång behandlingstid?

    #19235

    Jag har fått uppfattningen att apiguard inte dödar kvalster i ynglet. Det är väl därför de har så lång behandlingstid?

    Precis, ca en vecka kvar av Tymolen då sista ynglet och kvalstret kläcks ut, som inte ännu blivit utsatt för Apiguarden under vaxlocket.

    #19236

    Skär du 6-8 ggr ut drönarvax på försommaren, så kan du möjligen ha så låg nivå att du inte behöver behandla i månadsskiftet juli-augusti. Annars är det oerhört viktigt att ge tex korttidsbehandling med myrsyra, alternativt Apiguard INNAN 15 augusti.

    Varför är det viktigt att ge Apiguard innan den 15 augusti, och inte senare? Låt gå för att vinterynglet är lagt, men varför kan man inte ”vänta ut” även det och ge Apiguard typ nu? Idag har det varit runt 20 grader häromkring, och i den värmen borde bina väl ta Apiguarden?

    #19237

    Prebens enkäter varje vår om vinterförluster visar just på att de som varroabehandlar INNAN 15 augusti har klart bäst övervintringar! Det är ditt val…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in