Avel, är det samma sak som drottningodling?

Hem Forum Biavel Avel, är det samma sak som drottningodling?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14256

    Det anser inte jag. Avel betyder att man aktivt gör ett urval. Grundas urvalet på objektiva resultat (mäta, väga osv.) och inte på mina egna subjektiva bedömningar ökar chanserna för att resultatet ska bli bra. En annan grundläggande tes i all avel är att bägge föräldradjuren kan identifieras och en lyckad korsning därmed kan upprepas.
    Drottningodling med parning på parningsstation är en bit på vägen och mycket kan förbättras den vägen. Men då måste tillgängligheten ökas, det behövs flera parningsstationer att välja på. Det är inte rimligt med alltför långa bilresor om antalet stationsparade drottni9ngar ska öka.

    #15604

    Hej

    Håller med till viss del, det är svårt att känna bägge föräldradjuren i vårat fall förutom vid insemination.
    Honungsproduktion, och utrensning är väl dom enda som går att mäta? (kan ha missat nåt) men till stor del är resten subjektiva bedömningar som vi alla gör, vi avlar på de bin som passar vår hantering bäst.
    En annan fråga om avelsarbetet, varför tar man inte hänsyn till om ”föräldrarna” är ”slättbin” resp. ”ljungbin”? bistyrkans utveckling skiljer sig lite åt när på säsong huvuddraget blommar.

    Peder

    #15611

    Ett sätt att komma riktigt långt i det korta perspektivet är att köpa testade drottningar, dra egna drottningar från dessa och inseminera med kända testade drönare.
    Allt finns att tillgå på marknaden och jag kallar det både avel och drottningodling. Ett sätt att bygga ut bigårdarna med bra material utan ”vänsterprassel”.
    Men inom både Svensk biavel och inom avelsgrupperna handlar det mera om vem som gör vad än själva resultatet.

    #15612

    Vägen över Apidean och resorna till parningsstationen är också bortrationaliserad. Jag har 3-ramars lådor för de nya drottningarna innan de går till avläggare.

    #15613

    Avel är ett långsiktigt projekt med många individer inblandade. En viktig ingrediens är att ”lägga fast” olika anlag, dvs. öka arvbarheten för en egenskap. Med inseminering går detta snabbare men bara om arvbarheten är hög. Utan det kritiska urvalet så spelar det mindre roll hur man rent tekniskt överför sperma från en drönare till en drottning.

    #15614

    Avel handlar om att ha ett mål och en plan och utvärdera resultatet på vägen dit och inte alls synonymt med drottningodling.

    Avel kan bedrivas på många sätt, mer eller mindre raffinerat. Det allra enklaste är att lägga spärrgaller under sina sämsta samhällen för att förhindra dess drönare att flyga. Ungefär lika enkelt är det att konsekvent använda sina bästa samhällen till nya drottningar, t.ex. om man delar och låter dem föda upp drottningar själv.

    #15615

    Det kristiska urvalet sker genom http://www.Buckfast.se med köpt material från Leif Hjalmarsson och Åke Ferm. Materialet härifrån har varit helt otroligt och fungerar.
    Sedan har jag optionen att välja drottningar bland dessa under denna sässong och handla testat drönarmaterial från flera olika håll.
    112-42 086-11 x KEO 04-910 har varit en av de bästa drottningarna jag haft från Åke Ferm, bara att ta av sig hatten!!
    Målsättningen är inte Biavel bara för att man inseminerar, en missuppfattning från somliga (ingen nämnd och ingen glömd) utan en population bra produktionsbin över alla bigårdar.
    Biaveln överlåter jag till (se http://www.Buckfast.se) där finns åtminstone den kompetens jag efterfrågar.

    #15643

    Ett sätt att komma riktigt långt i det korta perspektivet är att köpa testade drottningar, dra egna drottningar från dessa och inseminera med kända testade drönare.
    Allt finns att tillgå på marknaden och jag kallar det både avel och drottningodling. Ett sätt att bygga ut bigårdarna med bra material utan ”vänsterprassel”.

    Det du håller på med skulle jag typiskt kalla drottningodling istället för avel. Avel är när du utvärderar resultatet och väljer vad du går vidare med utifrån det.

    Men inom både Svensk biavel och inom avelsgrupperna handlar det mera om vem som gör vad än själva resultatet.

    Lite mer ödmjukhet och respekt inför de som faktiskt ägnar sig åt avel hade inte skadat.

    #15645

    Lyckade drottning odling står på ett grund pelare av avel som kommer från ett gedigen och långsiktig arbete som är tids krävande utförd av hängiven odlare.

    mvh edward 😛

    #15653

    Vägen över Apidean och resorna till parningsstationen är också bortrationaliserad. Jag har 3-ramars lådor för de nya drottningarna innan de går till avläggare.

    Vad är det som du har rationaliserat bort med en 3-ramars låda istället  för en apidea?

    #15637

    Själva Apidean! Varför köpa en pryl till när den kanske inte behövs. Jag använder 3-ramars lådan som typ Apidea.
    Förra året fick de en cell som fick krypa i 3-ramars delen, efter II flyttades de tillbaka till samma del. Det fungerade bra, man skall bara ha koll på vilken låda resp sektion de tillhör.
    3-ramars lådan går utmärkt att använda som Apidea också, det finns ramar, foder, allt man behöver bland övriga kupor och lätt att flytta mellan.

    #15656

    Förebilden är den amerikanska modellen.

    #15657

    Men ska du para låt säga 200st drottningar. Då måste det ju gå åt bra mycket mera bin i dina 3 ramars lådor än apideorna. Men ska du gör avläggare då tycker jag att dina 3 ramars lådor är att föredra. Men för att bara ha till parning då föredrar jag nog apideorna. Men smaken är ju som baken,

    #15658

    Det finns dem som bara syssla med avel och då kan man hyra avelsdrottningar, avla på dem och fripara vidare med den som man har hemma. Det är klart att det kostar men då har man känd avel material och spara tid och kan fokusera på biodling och honungsproduktion
    //Monica

    #15660

    Men om man gör 15 avläggare åt gången med cell som sedan II så är avläggaren klar, det blir ungefär som 3 ramar med bin och äggläggande drottning och lätt att flytta över till vanliga lådor. Volymen 200 blir det nog inte på ett tag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in