Avläggare

Hem Forum Praktisk biodling Avläggare

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15164

    Kan jag göra en avläggare genom att bara ställa ned en låda + ramar i min trågkupa och när den är lagom full med yngel mm lyfta ur den färdiga avläggaren? Detta i stället för att plocka ur ramar ur en befintlig kupa och sätta i en härför avsedd låda.

    #19426

    Det korta och enkla svaret: Ja, det funkar.

    Det du ska fundera över är var du vill ha den gamla drottningen. Ska hon följa med avläggaren, eller stanna kvar i tråget? Där drottningen är kommer yngelproduktionen att fortsätta direkt medans det andra samhället ska dra upp en drottning (= inga nya bin på ca 1,5 månad)

    Ska avläggaren stå i samma bigård eller inom 3 km till trågkupan? I så fall kommer dragbina att flyga tillbaka till trågkupan. Det försvagar avläggaren och stärker trågkupan. Det bör (men inte nödvändigt) man kompensera för till exempel genom att avsätta fler bin i avläggaren, gärna ambin som inte varit ute och flugit.

    Jag fick ett tips som jag ska prova i sommar: flytta alla yngelramar och ev några foderramar med påsittande bin till avläggaren, men låt drottningen stanna kvar. Dragbina flyger hem och hittar sin drottning i ”tomt bo”. All kraft som samhället har kommer då att gå till honungsinsamling eftersom där inte finns yngel att mata. Det kan alltså bli en hel del honung så länge dragbina lever.

    Avläggaren får man såklart stödfodra om det inte finns mat på ramarna. Avläggaren ska ju dra upp en ny drottning, och har dessutom väldigt få bin som hämtar mat i början.

    #19432

    Hej

    Om man gör en avläggare enligt ovan och drottningen är på väg att bli för ”gammal” kan man låta avläggaren dra upp en ny drottning, plocka bort och tillsätta denna nya drottningen i original kupan?. Man sparar ju då ca 1 månad och slipper greja med drottningodling eller köpa in en ny drottning.
    Avläggaren kommer ju ändå inte att producera något detta året så om de får dra upp 2 drottningar borde väl inte göra något så här tidigt på säsongen?.

    #19433

    Här ett smart tips på hur man kan öka honungsproduktionen genom att göra drottningavläggare: http://jano.bloggo.nu  Läs under ”Att öka honungsskörden” och framåt.

    #19438

    Hej

    Avläggaren kommer ju ändå inte att producera något detta året så om de får dra upp 2 drottningar borde väl inte göra något så här tidigt på säsongen?.

    Det beror på hur stark du gör avläggaren. Avläggaren förlorar ju bin hela tiden tills nya ägg läggs. Märker du att kraften sinar kan du alltid hänga in en ram med täckt yngel, eller skaka ner lite bin.

    #19460

    Hej på er

    Jag har gjort en avläggare som jag flyttade till klubben för att drottningen skulle bli parad. Avläggaren var då 10 dagar gammal och drottningceller fanns när jag nu var och tittade 15 dagar senare så hittar jag ingen drottning och inte några drottningceller heller. Även alla yngel är utkrupna.

    Någon teori om vad jag har gjort för fel? Och några tips om hur jag kan göra om göra rätt?

    #19463

    Jag hade legat lågt lite till. Det kan mycket väl vara så att det springer en drottning där, som antingen inte är parad, eller som inte kommit igång med sin äggläggning.

    Har du tillgång till ägg/nya larver så häng in en sådan ram i samhället. Om de börjar dra upp ny drottningcell har det misslyckats första gången. Händer inget finns det sannolikt en drottning på gång.

    #19527

    Hej tack för tipset. Jag tog hem avläggarna från klubben och har fortsatt här hemma, har nu fått drottningar i båda och snart börjar de förhoppningsvis lägga ägg.

    Kan man göra ytterligare avläggare så här sent på säsongen eller kommer man att försvaga de starka samhällena för mycket?. Om de ska dra upp egen drottning så innebär det att ingen yngelproduktion kommer ske på ca 1,5 månad och då ska ju vinterbina redan vara på gång.

    #19534

    Ska du göra avläggare nu vill det till att du har färdiga drottningar (alltså drottningodlat) inom det snaraste. Men det är fullt möjligt att dela ett starkt samhälle nu, och sedan drivfodra direkt.

    Jag har drottningar som kryper ut och paras(?) om cirka 3 veckor. Misstänker att det egentligen är för sent.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in