Avläggare från de bästa eller sämsta samhällena

Hem Forum Praktisk biodling Avläggare från de bästa eller sämsta samhällena

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14316

    Jag läste i en gammal Bitidning att man skulle göra avläggare av sina sämsta samhällen. Det är självklart att inproduktiva samhällen skall rekonstrueras kanske med en ny drottning.
    Men är det självklart att man skall göra sina avläggare från de sämsta. Ser man till ekonomin är det kanske fördelaktigt att dela upp inproduktiva samhällen för avsalu.
    Jag har själv uppmärksammat att det är mina starkaste samhällen som klarat vintern sämst. Förra året delade jag mina bästa samhällen på flera avläggare och de har klarat vintern fint.
    Jag har flera samhällen som har otroligt mycket bin just nu (1:a veckan i Maj) och de delade samhällena har klarat sig bra.
    Har haft några svaga samhällen som jag låtit vara helt, de skall inte slås samman med något annat samhälle, tror att det är bättre att avveckla dem helt och satsa på bin som lyckats betydligt bättre.

    #15966

    Här är en variant, idiotavläggare genom att dela ett samhälle på  5 st.
    http://hs-r.hush.se/dotnet/GetAttachment.aspx?siteid=76&id=10161

    Circle split är en annan lite mer tidskrävande metod som fördelar dragbina i den egna bigården, man behöver inte flytta avläggarna. Oftast delar man samhället på 5, men 3 – 4 st fungerar nästan bättre.

    Det är svårt att spå vintrarna, ser man till förra vintern och den vinter som varit så har de varit gynnsammare för avläggarbildning i större skala än vintrarna dessförinnan.

    Vintrarna 2008/2009 och 2009/2010 tog hårt på avläggarna. Det rapporterades förluster på 30-40% inåt landet medan kusterna klarade sig något bättre.

    Jag förväntar mig att nästa vinter blir minst lika bra som 2010/2011 och 2011/2012.

    #15967

    Håller med.
    Det är inte alls självklart – för mig i alla fall – att utan eftertanke och beaktande av orsaken göra avläggare på de svagaste samhällena.

    #15968

    Vi förutsätter att samhällena inte skall ha någon sjukdom, det skall alltid vara friska samhällen.

    #16130

    Jag gör en hybrid, avläggarna från de svaga samhällena men drottningscellerna till de avläggarna från de starka. Eller en ram med yngel som jag märker och de få dra upp drottning från.  Man vill väl ha avläggare som har bästa drottningen möjligt i sig.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in