Avläggare – Utbyggnad

Hem Forum Praktisk biodling Avläggare – Utbyggnad

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15023

    Hej, har köpt en avläggare (1:a samhället)
    den är på 8 ramar och håller på att bygga ut till 10(LN).
    ska jag sätta på en låda till eller ska jag låta det vara på 10 ramar,
    tänker inför vintern och infodring och sånt.

    här är ju inte vidare väder, och de har inte spått att det ska bli så mycket bättre denna vekan iallafall..  17 grader nu, molnigt men uppehåll.

    #19130

    Hej Jocke
    Det beror lite på vart du bor i landet och vilka dragväxter du har i närheten tänker jag.

    Eftersom det är ditt första samhälle så antar jag att du är nybliven biodlare (välkommen!). En typisk bristvara för nyblivna biodlare är utbyggda ramar, som samhället kanske klarar sig fint utan denna säsongen men som kan vara väldigt bra att ha i början på nästa så de slipper lägga energi på att bygga ut i mars/april.

    Har du ljung i närheten så skulle jag nog sätta på en låda med LN vaxmellanväggar (ovanför spärrgaller) och se om dina bin är sugna på att bygga ut dem. Visst har vi en kass sommar men det kan vända och har du då ljung så hinner det hända lite mer innan invintringen. I värsta fall så händer ingenting, bina går inte upp om börjar bygga om de tycker det räcker bra med yngelrummet (enligt min erfarenhet)

    Spärrgaller tänker jag eftersom det då blir lättare för dig att ta bort lådan/ramar längre fram, inte gärna något man vill göra om drottningen lagt ägg där då man vill ha sina vinterbin.

    #19131

    är det fel att sätta på en låda och stödmata/drivfodra dem så de bygger ut den med och kanske lägger lite fler ägg där för att få en bättre vinterstam?

    #19132

    Drivfodring är generellt inte fel, jag gör det på några avläggare. Det man ska komma ihåg när man drivfodrar nu är att man inte kan skatta från samhällena sedan, eftersom ”skatten” i så fall riskerar att innehålla socker istället för honung.

    #19135

    Har satt på en låda LN på yngelrummet med spärrgaller mellan.
    fodrar ovanför den nya lådan med sockerlösning 50/50 ur honungsburk med hål i locket på ”foderlock”med ytterligare låda utanpå och filt runt om burk.
    de hade dragit ner halva burken mellan 14-21.

    finns risken att det blir för kallt i yngelrummet?

    Hur ska jag annars göra? de hade 0,5 ramar kvar att bygga ut och mycket täckt yngel i rummet.

    finns väl 1000 sätt, har jag gjort helt fel eller lite rätt 😉

    #19136

    Har du ett så pass starkt samhälle att de fyller 8 ramar LN och snart även 10 så bör de inte ha något problem att hålla sina yngel varma under relativ sommar.

    Håller med Patrik i frågan om drivfodring, men målet för dig med tanke på den usla sommar vi har bör vara att få ett starkt samhälle och om möjligt 20 utbyggda ramar inför nästa år.

    Min mentor har som strategi för vaxförnyelse att i mars göra rent botten och sätta en låda med utbyggda ramar under den låda som de övervintrat i, med tid/värme/drag kommer de gå ner i den lådan med nya fina ramar och efter midsommar kontrollerar du att drottningen är i den nedre lådan och sätter spärrgaller ovanför (förslagsvis med drönarutgång) så blir ditt gamla yngelrum skattlåda och kan plockas bort och smältas ner. Bra sätt att byta ut ramar och hålla nere sjukdomsalstrande elände…

    Litet sidospår förvisso men fortfarande ett bra tillvägagångssätt, men det underlättar ordentligt för bina om de slipper bygga ut mellanväggar på vårkanten.

    Frågar du 100 biodlare samma fråga så får du 250 svar. Ett talande litet citat och det som fungerar bra för en biodlare 10 år i rad gör det inte det 11e. Jag tycker du verkar ha rätt bra koll och sunda tankar (sen är ju inte jag någon expert men ändå). Skulle säga att du har valt en klok väg genom att sätta på en låda och stödfodra om det inte är något bra drag i närheten, bäddar för goda förutsättningar nästa år

    #19137

    ja, jag vill bli av med de ramar jag fick i köpet, så på något vänster ska jag sålla bort dom i ett lådbyte, men det kräver ju nästan att jag lyckas få fram lite utbyggda ramar iår redan..
    som tur var så verkar vädret bli lite bättre redan i slutet av helgen vilket kanske gynnar samhället lite..  fortsätter med drivfodring ett tag till framöver om draget sviker, för älgörten står fint än, men bör vara överblommad väldigt snart och ljungen var inte riktigt framme i blom än när jag var i skogen sist..

    flyttade upp 4 ramar 3 yngel och 1 pollen till övre lådan igår och blandade lite
    2tomma
    2 yngel
    1 tom
    1yngel
    1 pollen
    3 tom

    nedre lådan 4 mellanväggar mellan de utbygga, typ varannan.
    tog även bort spärrgallret.

    nu får de vara ett par dagar/en vecka så får vi se..

    #19138

    Bra väder önskar vi oss alla.
    Det kan vara riskabelt att dela på yngelklotet om samhället inte är väldigt starkt och jag hade nog inte delat så mycket på det som du verkar ha gjort nu, yngel är mycket känsliga för temperaturfall och det ska man betänka när man möblerar om.

    Säg att du har fem ramar med yngel och du vill pressa fram utbyggnad i mellanväggar så skulle jag kanske på min höjd sätta mellanväggar mellan ram 1 o 2 och mellan 4 o 5 så att tre ramar får vara i rad med yngel. Min mentor hävdar bestämt att man inte bör bryta yngelklotet och mellanväggar sättes direkt vid sidan om yngelramarna.

    Men korrekta svar finns inte i binas värld, har du nog med bistyrka och vädret blir gynnsamt så kan din strategi stressa bina till att bygga ut mellanväggarna och du får nya utbyggda. Särskilt med tanke på att du drivfodrar så kanske det funkar fint. Du får gärna skriva om du fortsätter ha ramarna som du skrev senast och hur det utvecklar sig över tid.

    #19139

    Jo, läst runt lite olika och vissa förespråkar delning, mer än andra. och vissa delar inte alls och andra sätter inte ens på en låda medan den tredje sätter på en låda…
    så nog är det testing testing =)

    Det känns som jag ändrat tillräckligt och nu får det gå som det går 😉
    förhoppningsvis bra=)
    Har iallafall bestämt att det ska få stå som det gör i ett par dagar så det kanske byggs ut/stabiliseras och att jag inte kyler ner det något…
    Här är ju varmt (17-20*), men med regn och lite vind.. 
    och de visar ju gott till slutet av helgen.
    Är det dåligt väder så de är inne så bör ju värmen hållas iallafall..

    #19140

    Jag hade också låtit det vara och provat. Det är en del av tjusningen med biodling tycker jag att det finns utrymme för experiment och egna lösningar.

    Berätta om en vecka! 🙂

    #19163

    har ändrat å fixat lite så och lite så och varit på semester.. så imorgon ska jag kika lite

    har satt de på 1 låda inför när det nu kan bli dax att invintra.
    de hann bygga ut nästan 4 ramar under min testperiod så jag är nöjd, ville inte testa mer nu utan känner mig nöjd och belåten med att det fungerade då det var värme..  hade jag vetat att den 1,5 v. jag var borta skulle vara 25 grader varmt så hade jag nog fortsatt ha de under utbyggnad, men det kunde lika gärna blivit 10grader kallt….
    så imorgon ska vi se hur de känner sig i sin kupa =)

    #19168

    Och nu har jag varit där.. 
    8 ramar yngel täckt som larv. med vissa luckor pollen och nektar.
    de 2 yttersta ramarna (1 på varje sida) är det honung i.

    Ljungen står i blom,
    Kupan står nära skogen med hygge och mossar inte långt ifrån.
    Har fått tag i utbyggda ramar
    De lovar ju värme ett tag till som det ser ut nu…

    Ska jag sätta på en låda?
    -så de har två lådor? och isåfall med eller utan spärrgaller?
    eller ska de gå kvar på en låda?
    Invintring på en eller två lådor?

    Tips och idéer hur jag ska tänka vore tacksamt =)

    #19169

    Tänkte du sätta på en låda för att skatta ljung eller för att låta bina övervintra på två LN-lådor? Har du drivfodrat, och i så fall hur mycket? Om du tänker lägga på en låda för att skatta ljung kan de ju lätt börja blanda socker med honung (min uppfattning att bina ibland flyttar på honung och socker inne i kupan). Invintringen blir senare också.

    Tänkte du invintra på två lådor, för i så fall kan du ju sätta på en extra låda (förslagsvis underst, med någon utbyggd ram från 1a lådan) utan spärrgaller, och se om de är pigga på att bygga ut. Skulle vädret tillåta kan du ju ge de en giva med sockerlösning samtidigt. De får de ljung och socker över vintern.

    Jag vet i och för sig inte om bina kan äta ljunghonung som vinterföda, för om de inte kan det blir det ju trixigare. Det är ju till exempel dödsdömt att låta rapshonung stanna i kupan eftersom den kristalliserar, och bina kan inte äta den då. De stackarna svälter fastän maten ligger framför dem.  :'(

    Sen är det alltid lättare att chansa eller prova när man har fler samhällen. Som nybörjare vill man ju inte förlora sitt enda eller ett av få samhällen. Felval gör vi alla, med de känns mer när man har mer att förlora.  😉

    #19174

    tanken var isåfall att sätta på en låda för bättre övervintring/ mindre trångt/mer vintermat?

    och om jag sätter på en låda till så tänkte jag nog börja vinterfodra nästan direkt så de hinner dra ner allt m.m

    #19175

    tanken var isåfall att sätta på en låda för bättre övervintring/ mindre trångt/mer vintermat?

    och om jag sätter på en låda till så tänkte jag nog börja vinterfodra nästan direkt så de hinner dra ner allt m.m

    Om avläggaren redan är tjock dvs de sitter trångt hade jag nog också chansat att sätta på en extra låda för att få mer plats för vinterklotet. Och precis som du säger, på med drivdoder så att bina sätter igång att bygga ut cellerna, samt att drottningen lägger sitt vinteryngel. Men det är ditt samhälle, och ditt val.  😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in