Avtäckningsmaskin Tyska hissen

Hem Forum Redskap Avtäckningsmaskin Tyska hissen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14440

    Har införskaffat en begagnad avtäckningsmaskin, Tyska hissen, som jag inte har provat ännu.
    Nu till frågan; hur får man ut honungen från vaxavfallet? Det lär bli en hel del om ramarna är
    rejält utbyggda. Tanken är väl självavrinning, men det räcker nog inte.
    Någon som har erfarenhet?

    #16876

    Jag har en automatisk avtäckningsmaskin. Det blir en del avtäckningsvax när volymen på ramarna ökar. Flera har en vaxsmältare som allt gojs hamnar i och som får smälta isär under t ex natten. Ett stort problem där är att det blir en hel del honung som får för mycket uppvärmning. Flera inkl jag själv har en vaxskruv (vaxpress) som mekaniskt pressar ut 99% av honungen och får en relativt torr vaxkringla att smälta om.
    Jag tycker man skall separera avtäckningsvaxet från vaxåtervinningen. Avtäckningsvaxet är betydligt finare och borde vara dyrare på marknaden, det finns betydligt mindre residuer från olika bekämpningsmedel i nyare renare vax från honungsramarna.

    #16924

    Tänkte passa på och meddela några andra fördelar med avtäckningsmaskinen och rejält utbyggda ramar. Det blir en del avtäckningsvax med honung blandat. Ställer man knivarna så att man får ramarna jämna utan att behöva krafsa efter med t ex en gaffel (efterbearbeta) ramarna så blir ramarna ganska lika. Ytan blir fin för förvaring och man märker mindre vibration vid slungningen, det blir bättre balans i slungan. Mindre vax att skopa i vaxavskiljaren, ett totalt sett bättre flöde och man får mera gjort i slungrummet.

    Detta förutsätter att man har något att separera honungen från avtäckningsvaxet. Eftersom jag har en vaxskruv kommer den att få jobba lite och det mesta vaxet kommer torrt ut via den. Skillnaden är stor mot t ex krafsavtäckning då hela vaxavskiljaren fylldes med vax.

    Honungen rinner vidare från vaxskruven till vaxavskiljaren där smårester avskiljs innan honungen pumpas upp till klartanken.

    #17082

    Var köper man en vaxskruv, och vad kostar den?
    Har hört talas om värmning annars men det är känsligt med temperaturen..
    Honungen får inte bli för varm och inte vaxet heller.

    #17083

    Paradise Honey i Finland.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in