Avtäckningsvax och hanteringen

Hem Forum Redskap Avtäckningsvax och hanteringen

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14481

    Vad finns det för olika sätt att hantera avtäckningsvax på ?

    Allt från den mindre bi odlare med ett par kupor till mellan- storodlaren?

    Vad har ni för erfarenheter av olika metoder? Vad fungerar,eller inte, hur ser pris och kostnaden ut för de olika sätt och metoder?

    Vilka metoder lämpar sig för de olika storlekar på bi odlingar? vilka metoder ska man undvika?

    mvh edward  😛

    #17148

    Menar du för att få ut honungen ur det eller för att smälta det?

    #17149

    Det är båda problemen samtidigt.

    Mycket beror på avtäckningsmetod. Jag har beskrivit min hantering i en annan tråd.

    Mitt val var pga att jag inte vill separera honungen från vaxet med värme. Avtäckningsvaxet kan innehålla stora mängder honung. Med mekanisk separering tappar denna honung mindre smak och kan pumpas vidare till klartank via vaxavskiljaren.

    Jag började med silpåsar till slungan men växte fort ifrån den metoden. Vaxskruv, spinner, cetrifug, påsar = mekaniskt utan värme.

    Använder man värme smälter man i princip vaxet medan man tappar honungen i botten och efter det vaxet. Jag anser att man värmer honungen så pass att den förstörs.

    #17150

    Små mängder, små problem.

    Eftersom kup antal stiger så stiger mängden av av täckningsvax. Från att man haft mindre mängder och ingen planerad hantering. Man har haft lite som har stått i en hink som har jäst och man har smält om det med annan vax av varierande kvalité

    Eftersom en halv hink har blivit till flera bifor hinkar fullt har man börjat titta efter andra effektivare sätt att arbeta på.

    Jag fyllde min vaxsmältare http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/vaxhantering/vaxgryta-29l.html med av täcknings vaxen och ställde in tempen så vaxen smälte, tanken var att jag skulle ta de lilla honung som blev över och stöd fodra med eller salu föra som flytande honung som har blivit värme behandlat.

    Avtäckningsvax heter det  ::) ett mer exakt benämning borde vara honungs vax.

    Efter man tagit hand om ”honungs vaxen” så kan man konstatera att största delen består av just det honung, vaxen är endast ett blygsam del av det hela.
    Alltså är det mer honung som inte tas om hand på ett effektiv, lämplig och pris värd sätt.

    Vax smältaren kostade strax över 2000kr och var inte direkt lämpade för uppgiften.

    Mina funderingar är vilka andra sätt finns det vad är deras för och nackdelar och vad kostar de.

    mvh edward 😛

    #17151

    De flesta som rollar vaxramar har en sådan till att smälta vax.

    Man kan tänka på olika sätt när man köper apparater. Jag räknar in arbetstid som en del av verksamheten. Skall jag ta en vecka ledigt från företagets intäkter för att pilla vax eller skall jag handla en rationell apparat som löser problemet medan jag ändå avtäcker och slungar.
    Lägger man ihop allt blir en bra apparat ganska kostnadseffektiv om man har ett mål i sitt biodlande och honungsproduktion. Kostar en ledig vecka och t ex en vaxskruv lika mycket är valet enkelt. Apparaten håller dessutom i många år och gör också att man får kapacitet att utöka ytterligare utan begränsningar. Som senior om 5-10 år kan jag sköta hela processen själv och hantera upp till 3-400 samhällen med många ton honung och flera 100-kg vax varje år.
    Med en inbyggd vaxförnyelseprocess kan man få ut 1kg vax per kupa. Det kommer nya regler om Ekologiskt vax och KRAV ändrar sina regler mot att kunna godkänna Avtäckningsvax som vax i ekologiska odlingar när ekologiskt vax från ekologiska odlare inte finns att tillgå. Jag tror att separerat fint desinficerat Avtäckningsvax har en marknad och borde också ha ett helt annat pris än konventionellt återvunnet vax.
    Marknaden för både honung och andra biprodukter är ganska tillplattad helt utan variation där man bara ser allt som bara honung eller vax utan att ha något kvalitetstänk. Biodlarorganisationerna prioriterar inte sådant, de har länge, på tok för länge varit i händerna på centrala depåer och honungsförädling och all denna dynamik har lixom suddats ut.

    #17152

    Ett alternativ är att bara slänga det. Vi tar exemplet med vaxskruv (vilket jag själv tror är den bästa lösningen). Säg att en vaxskruv kostar i storleksordning vad man får in på 500 kg honung. Säg att 10% av av honungen finns i avtäckningsvaxet, då behöver man producera 5 ton honung för att betala en vaxskruv jämfört med att bara slänga avtäckningsvaxet. 5 ton motsvarar kanske 100 kup-somrar. Har man 2 eller 100 samhällen är valet lätt, har man 20 är det svårare.

    #17153

    En helautomatisk avtäckningsmaskin 8 ramar/min och en vaxskruv typ P200 kostar ca 100.000 SEK tillsammans!
    Att kasta avtäckningsvaxet verkar kanske onödigt. När jag krafsavtäcker innehåller vaxet ca 40% honung och nu med maskin tillåter jag 50-60% honung då skruven fixar separeringen.
    Att hitta på ett system som gör återanvändning av vax möjligt tycker jag skall prioriteras.
    Man vet aldrig vad man får för vax när man köper vax. Vax innehåller ofta Residuer från kemisk bekämpning av varroa, från t ex Apistan. Än värre blir det med andra tvivelaktiga ämnen som tyvärr också förekommer.
    Problemet är kanske inte att återvinna vaxet för många, utan hur får jag ut honungen från avtäckningsvaxet HELST GRATIS tror många. Vaxpåsar att montera i slungan kostar absolut minst.
    Hur gör de som har den stora vaxsmältaren som kan monteras under avtäckningsmaskinen? De låter den stå på hela natten och tappar först honungen, sedan allt vax när det kommer efteråt. Vad gör de med denna ordentligt uppvärmda honung? Blandar den med resten av honungen som skall skeppas till HF?

    #19650

    Här finns information + en film om hur täckvax / avtäckningsvax hanteras och används:
    http://alltombiodling.se/avtackningsvax

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in