Avtäckningsvax

Hem Forum Praktisk biodling Avtäckningsvax

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14795

    Hej

    En idiotisk fråga kanske, men vad gör jag med det avtäckta vaxet? Går det att sälja trots att det är en del honung kvar i det?

    #18571

    Det går alldeles utmärkt. De flesta firmor som säljer biodlingsredskap köper även vax. Kika på annonserna i Bitidningen så hittar du flera uppköpare.

    Sen kan det vara idé att smälta ner vaxet, skrapa bort synligt skräp och samtidigt bli kvitt honungen.

    #18573

    Tack för det!

    #18658

    Har än så länge bara kommit till en kupa och har nu två skattlådor här redo för slungning vad det verkar för en novis.

    Tänkt ta väck vaxet med en avtäckningsgaffel ner i en behållare.
    Där lär det hamna en hel del honung antar jag.
    För att avskilja vaxet från honungen går det grovt ta bort med ett  durkslag och sedan sila honungen?
    Har för mig att jag sett detta någonstans.

    Tacksam för tips.
    Vill gärna behålla både vax och honung i möjligaste mån.

    #18661

    För att avskilja vaxet från honungen går det grovt ta bort med ett  durkslag och sedan sila honungen?

    Så har jag gjort. Bara låta vax/honung stå ett tag och röra runt någongång. Känns som väldigt stor del av honungen rinner ner.

    #18667

    Jag gör nästan likandant. Jag använder grov- och finnäten som är koniskt formade som ingår i nybörjarpaketet när man blir biodlare. Jag fyller allt vax i grovnätet, sen rinner relativt mycket honung genom näten ner i en behållare.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in