Bågsnitt och tråd

Hem Forum Biavel Bågsnitt och tråd

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14701

    Jag var på möte och hörde talas om att man kan odla drottningar genom att göra ett sk bågsnitt i en ram med nylagda ägg (samt plocka bort drottningen förstås). Utskärningen skulle ge bina plats att dra upp drottningar.

    Sen när jag tänkte på saken så kom jag att tänka på trådningen i ramen. Trådar man ramar som man tänkt bågsnitta horisontellt, eller fäster man mellanväggarna på annat sätt i dessa ”drottningramar”?

    #18004

    Du skär ett snitt mellan trådarna. men om du vill ha fram en drottning så behöver du inte göra bågsnitt. numer ett är att du larvar om, men om du inte vill det så kan du bara göra en avläggare med den gamla och låta bina dra fram en ny på en ram utan bågsnitt, de kommer ändå behöva bygga på sidan av vaxet oavsett bågsnitt eller inte.

    #18005

    Bågsnitt brukar bara användas av de som har starkt nedsatt synförmåga, och inte har någon som kan hjälpa dem med en omlarvning.

    Ska du använda bågsnitt ändå, (det skapar vildbygge och ramen kan sedan inte annat än smältas ner) så får du använda fantasin lite. När kniven når en kaktråd kan du ju förslagsvis dra ut kniven och sedan sticka in den igen på andra sidan tråden och forsätta snittet. En kupvarm kaka bryts sedan enkelt av just där du inte kunde skära pga tråden.

    Att tråda en ram horisontellt medans de andra ramarna i kupan är lodrätt trådade, skulle förmodligen innebära att den dag du ska göra snittet, så har du bäst ålder på larverna i någon av de andra ramarna än den du tänkt dig…  😉

    #18019

    Att tråda en ram horisontellt medans de andra ramarna i kupan är lodrätt trådade, skulle förmodligen innebära att den dag du ska göra snittet, så har du bäst ålder på larverna i någon av de andra ramarna än den du tänkt dig…  😉

    *skratt* Tänkte inte på det, men så hade det så klart varit.  ;D

    #18758

    Jag har använt bågsnitt i sommar, det har funkat bra.

    Hade åtta samhällen, sålde eller flyttade till annan bigård alla utom tre. Och har sedan utökat till tio (en drottning försvann i slutet av sommaren) så nu har jag nio fina samhällen.

    Sedan gör jag som dom som larvar om, ställer en skattlåda minus en ram  i garaget, allt täckt av av plywood. Sedan gör jag ett bågsnitt, ibland skär jag genom trådarna ibland gör jag flera små bågsnitt mellan trådarna. Binas vildbygge stör inte mig så länge det sitter i en ram. Det är bra att ha lite pollen i skattlådan också så att dom har något att mata larverna med.

    Viktigt är att använda en ljus kaka. Och att värma kniven, förslagsvis i nykokat vatten när man skär.

    Sedan sätter jag i ramen i lådan i garaget och drar upp plywooden. Efter ett dygn sätter jag på den på ett annat samhälle ovanpå en skattlåda, så den kommer långt ifrån drottningen.

    Ett par dagar innan kläckning tar jag och skär ut drottningcellerna trycker en pinne genom vaxet och hänger in den istället för en ram i en avläggare jag gjort dagen innan. Sedan såfort det är kläckt plockar jag ut vaxbygget som redan bildats. 

    Det funkar för mig, har försökt om en gång, men då kändes det bökigare.

    #18759

    Jag har använt bågsnitt i sommar, det har funkat bra.

    Sedan gör jag som dom som larvar om, ställer en skattlåda minus en ram  i garaget, allt täckt av av plywood. Sedan gör jag ett bågsnitt, ibland skär jag genom trådarna ibland gör jag flera små bågsnitt mellan trådarna. Binas vildbygge stör inte mig så länge det sitter i en ram. Det är bra att ha lite pollen i skattlådan också så att dom har något att mata larverna med.

    Viktigt är att använda en ljus kaka. Och att värma kniven, förslagsvis i nykokat vatten när man skär.

    Sedan sätter jag i ramen i lådan i garaget och drar upp plywooden. Efter ett dygn sätter jag på den på ett annat samhälle ovanpå en skattlåda, så den kommer långt ifrån drottningen.

    Ett par dagar innan kläckning tar jag och skär ut drottningcellerna trycker en pinne genom vaxet och hänger in den istället för en ram i en avläggare jag gjort dagen innan. Sedan såfort det är kläckt plockar jag ut vaxbygget som redan bildats. 

    Det funkar för mig, har försökt om en gång, men då kändes det bökigare.

    ”Dom som larvar om” gör nog väldigt väldigt sällan som du beskriver här!? Jag tror du krånglar till det hela oerhört mycket i onödan… Vad ska bina in i garaget och göra, där finns inga ambin i massor, där finns inget superdrag, vilket behövs, osv??

    Nej, odla drottningar, vare sig man larvar om eller gör bågsnitt, ska naturligtvis ske ute i fält! Antingen under ett starkt drag, eller under ett simulerat sådant (med drivfodring 50/50-lösning). ”Dom som larvar om” använder sig till största delen av drottninglösa ”preparerade” samhällen som befinner sig i starkt svärmtillstånd.

    mvh

    #18760

    svärmtillstånd.

    ???

    #18761

    Svärmtillstånd ja. Det är när samhället har ett enormt överskott på ungbin/ambin som vill mata larver, mycket god tillgång på både pollen och nektar, eventuellt brist på späda larver innan de får odlingslarverna, avsaknad av drottningferomon, osv osv… Har du svärmtillstånd får du många fina drottningar uppmatade.

    #18763

    ”Dom som larvar om” använder sig till största delen av drottninglösa ”preparerade” samhällen som befinner sig i starkt svärmtillstånd.

    Fast jag tror nog att de flesta använder en sk startlåda som jag antar att erikl menar när han skriver att han sätter in ramen i lådan i garaget. Det är ju betydligt smidigare än att skapa ett drottninglöst samhälle, både för den mindre och för den större biodlaren.

    #18764

    Här går meningarna isär. De som odlar i liten skala vill gärna ha startlåda (för att de inte provat annat?) men de som odlar många drottningar per säsong tycker det är just smidigare att skapa ett/flera startsamhällen/odlingssamhällen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in