Bäst biras för nybörjare

Hem Forum Allmän biodling Bäst biras för nybörjare

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15519

    Hallå!

    Ska till våren för första gången i livet få igång ett bisamhälle i en kupa i sommarstugan.

    Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite kring vilken sorts bin jag bör satsa på.

    • Är bara på plats lite till och från under sommarhalvåret. Så bina måste kunna sköta sig själva så mycket som möjligt
    • Vill ha en ras med minsta möjliga risk för svärmning
    • Har inga planer på honungsförsäljning så det behöver inte vara de mest producerande bina
    • Lugnt och fint temperament
    • i allmänhet bra för en nybörjare
    #20321

    Jag brukar säga till alla som funderar på.att skaffa bin att först gå en kurs eller utbildning. Skall man syssla med djurhållning behöver man veta vad man pysslar med.  🙂
    Generaliserar man går det ju resonera att bin klarar sig själva. Men chansen för överlevnad ökar markant om man kan hantera binas utrymme, sjukdomar, honung och utveckling vår, sommar, höst. Sporadisk tillsyn över sommaren låter som lite av en chansning.
    Vad gäller ras så kolla vad närliggande biodlare har (om nån finns). Alla bin svärmar under rätt förutsättningar oavsett ras, men man kan köpa bin med svärmtröga gener. Detsamma gäller temperament.
    Så min rekommendation är en utbildning (om du inte redan har gått en) och kanske en topplistkupa?  🙂
    /M

    #20322

    Tack för svaret 🙂

    En topplistkupa verkar som ett bra alternativ för mig – mer självgående bin på bekostnad av mängden honung.

    Jag är helt med på att alla bin svärmar, men nog måste det finnas sorter som är lite mindre benägna att göra det än andra? Alla biraser kan ju inte fungera precis likadant.

    Jag önskar fortfarande ett konkret förslag på bi enligt mina önskemål 🙂

    #20324

    1. Buckfastbin
    2. Buckfastbin
    3. Ligusticabin!!
    4. Finns lugna och fredliga linjer inom alla 4 avelsgrupperna i vårt land, men också väldigt mycket bin som inte är värda namnet.
    5. Buckfastbin

    Bland de grupper i Sverige som bytt bin och blivit väldigt positivt överraskade, så är gruppen som gått från Ligustica till Buckfast klart överrepresenterade. Men då finns det problem med ditt tredje kriterium…..

    #20325

    Haha Thomas, du menar att de kommer producera mer honung än jag kan hantera och göra av med på egen hand?

    Jag tolkar ditt svar som att buckfastbin är mitt (och allas?) bästa val. Och om jag av någon anledning inte vill ha dem så blir ligusticabin bra.

    #20326

    Svärmtröga, snälla bin som sköter sig själva finns inom alla raser. Sedan tror jag precis som Thomas att buckfast drar in mer honung. Vi hade buckfast när jag var ung och de drog in mängder, men nu har jag ligustica och de drar in bra också, men jag är ffa nöjd med snällheten. Sen rövar de mer vilket kan vara lite jobbigt.
    Men det viktiga är väl att man ska försöka ha samma bin som andra i området. Som nybörjare händer det allt för ofta att en drottning ”försvinner” och då går där en ny som parar sig med drönarna från trakten. Om man då har annan ras än andra får man bekymmer.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in