Bästa möjliga förutsättningar för bra vårtillväxt av bistyrka

Hem Forum Praktisk biodling Bästa möjliga förutsättningar för bra vårtillväxt av bistyrka

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15117

    Nu börjar snart drottningen lägga ägg och då kan man fundera på var går gränsen för när det är värt att låta ett litet samhälle utvecklas och när är det bättre att slå ihop det med annat för att av två mindre samhällen göra ett större.

    Om samhället är litet då tar det lång tid innan bistyrkan växer eftersom bina har svårt att värma upp sina larver. Är samhället stort då kan bina hålla värmen, drottningen lägger fler ägg och samhället, dvs bistyrkan, ökar snabbare.

    På några månaders sikt kan det därför vara bättre att slå ihop två samhällen till ett stort och sedan längre fram göra avläggare för att på nytt få två samhällen än att dra upp små samhällen som utvecklas långsamt.

    En annan tillväxtmöjlighet är att drivfodra, vilket man bara ska göra på stora samhällen,  från början av april det har jag prövat men tycker att det inte givit så bra resultat.

    Är det någon som har egna erfarenheter och dragit slutsatser om detta med bästa möjliga tillväxt av bistyrka.

    #19339

    Det du skriver är väldigt sunt, och stämmer väl med verkligheten. Alla samhällen som inte täcker 6 ramar i mars/april slås samman två och två eller tre och tre – en betydande vinst blir resultatet, i utveckling och honungsskörd/bistyrka. Kom ihåg att inte slå ihop ett svagt med ett starkt, smittorisken är stor avseende eventuella sjukdomar hos det svagare. (De drottningar som man får över vid hopslagning kommer väl till pass nu i starka samhällen som har pucklande drottning eller är drottninglöst.)

    Starka samhällen bör få 2,5 kg Apifonda ovanpå ramarna så snart det bara går då naturligt pollendrag startat. Särskilt viktigt om det gäller samhällen som ska användas vid höstraps – här har Apifondan en stor påverkan på antalet dragbin och honungsskörd!

    #19344

    Jag har aldrig drivit med pollen eller protein, men funderat på om det kan gynna yngelsättningen. Någon som slevat på lite pollen på våren?

    #19346

    Det låter bra som ni skriver, men jag tycker också att det beror på vilket drag man har. Om man inte har något tidigt drag så ser jag inte nyttan med det hela som så stor, även svaga samhällen brukar kunna hinna ifatt till hallon och klöver. Drivfodring tycker jag brukar vara effektivt, men har aldrig testat pollen, tror inte det gör någon större nytta, jag har aldrig pollenbrist utomhus heller.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in