Bästa nybörjar kupan

Hem Forum Allmän biodling Bästa nybörjar kupan

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15232

    Hej jag har bestämt mig för att köpa nya kupor istället för dom begagnade jag köpte för en tid sedan.
    Vilken är den bästa nybörjar kupan / den bästa kupan som går att kombinera med andra tillbehör. Ska man satsa på en i trä eller plast och vilket format är mest gångbart i sverige eller hur man ska säga?

    MVH
    Kristoffer

    #19608

    Då säger jag 3/4 Langstroth och cellplastkupa av valfri sort. Hoffmannramar till det. Är du snickarsugen så snickra bänk, botten och tak.
    /Michael  🙂

    #19609

    Jag köpte Törboda-kupor från Biredskpsfabriken. Eventuellt mindre ömtåliga men framförallt snyggare än plastkupor.

    #19610

    Då säger jag 3/4 Langstroth och cellplastkupa av valfri sort. Hoffmannramar till det. Är du snickarsugen så snickra bänk, botten och tak.
    /Michael  🙂

    Håller helt med. Då kan du senare bestämma om ifall du vill ha andra lådor i yngelrummet, Dadant, hel Langstroth.
    Med bara några samhällen skulle jag dock fortsätta köra med 3/4 Langstroth. Då har du ett ramformat som funkar både i yngelrum, till skattlådor och för att göra avläggare. Blir också lättare att byta vax.

    Alla gånger cellplast. Billigare och lättare.
    Sett många som målats snyggt. Dock inte våra  😀

    #19611

    Jag köpte Törboda-kupor från Biredskpsfabriken. Eventuellt mindre ömtåliga men framförallt snyggare än plastkupor.

    Och jag tycker precis tvärtom, betydligt snyggare med cellplastkupor!

    Förutom de aspekter som redan nämnts i tråden, så passar cellplastkupor av modellen Nacka original bäst ur övervintringsaspekt enligt mina erfarenheter. I min biodling vill jag inte ha några döda samhällen på våren, men tyvärr finns det andra som räknar med vinterdödlighet som en självklarhet på detta forum…

    #19612

    Tack för svaren nu har jag lite att fundera på!:)
    Är det någon som handlat av bikupa.eu?

    #19614

    Absolut inte! google…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in