Behandla gamla vax-ramar med ättiksyra

Hem Forum Praktisk biodling Behandla gamla vax-ramar med ättiksyra

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14435

    Om man vill behandla gamla vax-ramar med ättiksyra rekommenderas 80% ättiksyra.

    60%-ig kan man köpa i järnaffär men vart kan man få tag i 80%?

    Har ni några råd att vart man ska vända sig för att få tag i detta?

    mvh edward 😛

    #16781

    Om man vill behandla gamla vax-ramar med ättiksyra rekommenderas 80% ättiksyra.

    60%-ig kan man köpa i järnaffär men vart kan man få tag i 80%?

    Har ni några råd att vart man ska vända sig för att få tag i detta?

    mvh edward 😛

    Det går alldeles utmärkt med 60%.

    #16782

    Men finns det 80% att få tag i ?

    mvh edward 😛

    #16783

    Redskapsfabriken i Töreboda säljer 75% HAc.

    #16784

    Swedhandling i Norrköping säljer 80%…… http://www.swedhandling.com/pdf/Attiksyra25-89.pdf jag kunde inte lista ut i vilka förpackningsstorlekar…….

    Lars A

    #16785

    Swedhandeling säljer nästan alla kemikalier och finns i varenda sökmotor. Det hjälper inte då det kostar att få det utkört i stora volymer. Det är alltså inget för en normal biodlare!! Alla hänvisningar till sådana bolag är lixom inte så kreativt.

    Jag har köpt en del användbara kemikalier i vanliga bygghandelsbutiker. Det går annars alldeles utmärkt med 60% ättiksyra. Varför ha 80% ??

    #16789

    Om man gör vaxförnyelse vart 3:e år i yngelrummet (skiftar ut en låda av 3 varje år) så kan man ju fundera på hur länge/gammal man skall tillåta en ram i skattlådan cirkulera innan den smälts om och desinficeras.

    Jag har själv en driftform för vaxförnyelse i yngelrum men inte någon reguljär metod för ramarna i skattlådorna. Jag får hem en vaxsmältare som klarar av att desinficera vax upp till +130 grader och kommer att sätta en gräns för ramar i skattlådor till typ max 5 år, 5 sässonger eller till vad som känns rimligt.

    Bästa sättet att hantera gamla ramar är att smälta om och desinficera vaxet.

    #16791

    Bara för att du kallar mig okreativ måste jag kommentera din i detta fallet (lite) negativa stämma med att om det var viktigt att få 80% ättiksyra till Gävletrakten var min plan att ta med den i vecka 42 om inte det var för saktfärdigt.

    Dessutom ställdes det en fråga om det går att få tag i 80%syra och då tyckte jag att det kunde vara lika bra att svara på frågan……

    Sursvar.. bla

    #16792

    Det är bara att konstatera det faktum att man inte får distribuera syror av en viss kategori och koncentration med posten eller fraktbolagen. Företaget har egen turbil och kör ut varor till företag och då i första hand återförsäljare.
    Det blir världens dyraste 5L dunk om man mot förmodan skulle få den levererad hem. Så varför göra så att alla tror att det är möjligt när det inte är så.
    Jag har handlat syror och 85% myrsyra på stordunk lönar sig inte heller. Man får gå andra kreativa vägar som fungerar.
    Surt sa räven om rönnbären ..  ::)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in