behandlning med oxalsyra

Hem Forum Bihälsa behandlning med oxalsyra

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15083

    Hej!
    Är relativt ny biodlare (tre säsonger) och undrar om någon här tror att det kan vara för sent att behandla med oxalsyra nu: (givetvis bara om temperaturen är rätt.)?
    Tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning Christiane

    #19284

    Beror på var i landet du har bina. I skåne brukar det vara yngelfritt runt nyår, och då är det optimalt med oxalsyra…

    #19285

    Det lär inte vara för sent med oxalsyra nu eftersom vi fortfarande har en varm höst/vinter.
    Oxalsyran ger såklart en länge effekt och där med bättre för bina om man behandlar så fort det är yngelfritt, men bättre med en sen behandling än ingen alls. Och som Thomas skriver: Att i Skåne är det först nu det eventuellt är yngelfritt.

    Annars är det mest utetemperaturen som man ska ta hänsyn till och inte göra behandlingen när det är för kallt.

    Kolla Prebens instruktioner: http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/106/1/

    #19286

    Hej.
    Jag är tacksam om någon kan upplysa mig om, koncentration på oxalsyra-2-hydrat (C2H2O4*2H2O)
    är den 85%  ? M v h Tomas

    #19287

    …?
    Oxalsyran är ju kristallin och i den bemärkelsen koncentrerad.
    De två vattenmolekylernas (hydrat) molvikt kan man ju alltid räkna på procentuellt om man vill, men i varroasammanhang Socker:Vatten:Oxaklsyrakristaller  1:1:0,075 

    #19288

    Hej Magnus.
    Och Tack.
    Innebär detta att kristallin är 100%, i den oxalsyra vi använder för framställning av 3,2%.
    Hälsningar Tomas

    #19293

    Idag i Nordöstra Skåne har vi runt 10 grader varmt, och det har vi haft i 2-3 dagar nu! Är det läge att vänta med oxalsyran då? Vi har haft några dagar med minus, men de är.

    Alternativt skulle man kunna ge nu, och samtidigt vara införstådd med att oxalsyran gör sämre verkan än ”vanligt” med tanke på att det kan finnas yngel. Fler skåningar som är konfunderade? Hur gör ni?

    #19295

    Fler skåningar som är konfunderade? Hur gör ni?

    Öppnar några samhällen nu när vi har runt 9-11 plusgrader om dagarna, och tar stickprov för att se om det är yngelfritt. Att behandla om det inte är yngelfritt är som att lägga en röst för SD ungefär…  8) Det kan kännas bra inombords ett tag, men i verkligheten ger det inte något positivt resultat med andra ord!  😉

    #19297

    Finns yngel i samhällena nu så bör ni fundera över orsaken.

    #19298

    Så om man har ”otur” med en mild vinter kan man glömma oxalsyra? Och vidare, hur länge ska det vara kallt (minusgrader?) innan man kan utgå ifrån att det är yngelfritt? Jag vill inte gärna gå ner och rota bland kakorna för att se om det är yngelfritt.

    #19300

    Jag tror inte att det finns yngel bara för att det råkar vara en mild vinter. Att det kan finnas yngel långt fram på hösten vet jag när det är en mild höst, men då flyger bina också och det kan tom finnas pollen att hämta. Men att bina skulle börja lägga ägg så fort tempen går upp lite stämmer inte. Bina är styrda av årstider i lika hög grad som temp tror jag iallafall. Och håller med Jano, om yngel nu är det farligt för samhället oavsett.

    #19301

    Jag är inte så intresserad av att öppna samhällena mer än nödvändigt, och det känns inte bra att lyfta upp ramar nu, bara för att kolla om det finns yngel.

    Funderar på om jag inte ska prova myrsyra istället för oxalsyran, just på grund av vädret. Har iof fått för mig att det är mer krångel med myrsyra, men det är väl okunskapen som spökar.

    #19302

    Myrsyra nu verkar inte helt genomtänkt. Det finns mig veterligt ingen som rekommenderar behandling med myrsyra vintertid.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in