Bekämpning av Varroa

Hem Forum Bihälsa Bekämpning av Varroa

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19563

    I biodynamisk odling låter man bina svärma för att reducera varroa, inte en så dum idé kanske.

    #19564

    På längre sikt än ett års tid så är det en dum idé anser jag. På längre sikt odlar du varroa istället, då du hjälper den att föröka sig.

    Det många glömmer vid varroabekämpning är att biodlarna hade vunnit massor på om samtliga hade bekämpat vid samma tidpunkt. Det har visat sig att reinvasionen är större än forskarna anat hos de som bekämpar i tid, om det finns andra kupor i grannskapet som är obehandlade. Med andra ord har man ett ansvar även gentemot sina kollegor.

    #19565

    I biodynamisk odling låter man bina svärma för att reducera varroa, inte en så dum idé kanske.

    Att låta bina svärma innebär att man får ett avbrott i yngelproduktionen, och därför håller man kvalsternivån nere. Du behöver inte låta dem svärma för att uppnå den effekten; avläggare eller spärrbox. Jag har själv inte provat spärrbox-metoden, bara läst om den, men den bygger ju på att man plockar bort yngel från kupan.

    Som Thomas är inne på är reinvasionen av kvalster hög, och jag förstår inte varför man inte från tex SBR inför ”bekäpningsdagarna” där man uppmanar sina medlemmar att bekämpa varroa, så man hade gjort det ungefär samtidigt. Visst, alla lyder inte, men det hade varit intressant att prova några år. Kostar inte så mycket, mer än lite planering och organisation.

    #19566

    Utöver svärmning använder man självklart också oxalsyra, myrsyra så svärmning är inte det ända man gör. Samhällen som inte klarar sig dör ut vilket inte 'odlar' varroa.

    #19996

    Undrar; har gjort en egen varroabotten; har nån något tips på vad man ska ha för ”klibb” på den
    yta man vill ha nedfallet på ?

    #20049

    det ”känns” som att det är lite rått att lägga wettex direkt på rarmarna;
    FUNDERING: kan man lägga wettex på plastspärrgaller ovanpå istället ?
    har någon provat, klarar (den gula) plasten i plastspärrgallret av myrsyran ?

    var får man tag på mjölksyra, det verkar vara en betydligt trevligare hantering.
    (om man upprepar inom två följande yngelperioder borde det ge rätt bra utdelning ?)

    hur ska jag tänka om risken att bli av med drottning pga myrsyrabehandling ?
    har nån några siffror på/tankar om hur ”farlig” behandlingen är? Villl väldigt ogärna bli av med drottning.

    tyvärr så funk länkarna givna ovan inte ängre

    /g

    #20050

    Rått?!

    Det går utmärkt att lägga wettex med 60% myrsyralösning direkt på ramlisterna.

    Mjölksyra har obefintlig effekt på kvalster i täckta celler. Två behandlingar hjälper inte mycket, då varroan hinner smita ned i nya celler som håller på att täckas relativt snabbt. Mjölksyra används på tex yngelfria infångade svärmar.

    När det gäller att förlora en Drottning pga myrsyra, så är detta en enormt uppblåst skröna. Det KAN ske på VÅREN om man väljer myrsyrebehandling då, men aldrig i juli-augusti. Jag har använt korttidsbehandlingar med 60% myrsyra i hundratals biår, och aldrig förlorat en enda Drottning, och dessförinnan hundratals biår med 85% myrsyra genom långtidsbehandling, och inte heller då förlorat en enda Drottning.

    På våren är det mycket bättre att använda sig av tex drönaryngel-bortskärningar.

    #20055

    Tack! låter betryggande. Jag satte på 20ml 60% igår och dom verkade ta det med ”lagom” ro, ett förhöjt något missnöjt surrande, men inga rusningar.  Och det du säger om mjölksyrebehanling hade jag inte riktigt tänkt på, borde vara så ja.
    /g

    #20056

    Återstår bedömning av nerfall vid myrsyrabehandlingen:

    tidigare i tråd sägs att ”mycket stort nerfall, dvs över 100 talet kvalster” så ska man göra om,

    skulle vara bra med lite mer tankar om gränser; jag har ca 30nerfall på en 10dramars liten låda, känns som gränsfall ?
    sedan var det ett av nerfallen som fortfarande levde ! 

    #20057

    Återstår bedömning av nerfall vid myrsyrabehandlingen:

    tidigare i tråd sägs att ”mycket stort nerfall, dvs över 100 talet kvalster” så ska man göra om,

    skulle vara bra med lite mer tankar om gränser; jag har ca 30nerfall på en 10dramars liten låda, känns som gränsfall ?
    sedan var det ett av nerfallen som fortfarande levde !

    30 kvalster på en 10-ramars låda är helt ok. Men jag rekommenderar droppning av oxalsyrelösning i december.

    Sen är det, som jag brukar poängtera, inte nedfallet som är det viktigaste nu, utan att veta hur många kvalster det finns kvar per 100 bin. Kontrolleras med tex en varroashaker och florsocker.

    #20125

    Jag har en fråga som jag hoppas jag kan få svar på.

    Detta är mitt första år som biodlare jag har läst böckerna gått kursen mm.

    Nåväl så är det dags för Oxalsyrabekämpning av varroakvalster så här års. Så igår, då utetemperaturen tillfälligt var upp på +6°C passade jag på och behandlade mina två kupor.

    I dag kunde jag konstatera att jag nog lyckats till nästan 100% döda båda mina samhällen.

    Så vad gjorde jag för fel. Blandningen jag använde var Oxalsyra 99%, Vatten, socker 3,75g, 50g, 50g.

    Vad jag kan läsa mig till så här i efterhand är att Oxalsyra dihydrat skall användas CAS 6153-56-6 och det jag använde var Oxalsyra CAS 62-76-0.

    När jag diskuterar detta med kemister får jag svaret att borde inte vara någon skillnad.

    Tacksam för svar i all bedrövelse.

    #20127

    Jag är ingen kemist, men kan nästan äta upp min hatt på att det är Oxalsyra CAS 62-76-0 som är orsaken. Såvida du använde ca 25-35 ml per samhälle, av den färdiga lösningen?

    #20128

    Mängden stämmer

    #20129

    Och din koncentration oxsalsyra-socker-vatten är korrekt såg jag. Det kan inte gå snett med den mängd och temperatur du angett. Tyvärr…

    #20131

    Jag är inte heller kemist, men det du använt är ju natriumoxalat, vilket är ett salt. Jag misstänker att vid blandning i vatten och socker kan du få fram natriumhydroxid dvs kaustiksoda. Och det är ju giftigt.
    Man skall ju använda oxalsyradihidrat precis som du skriver ovan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in