Besprutning av potatisodlingar

Hem Forum Bihälsa Besprutning av potatisodlingar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14726

    Jag bor mitt i potatisland på Bjärehalvön och det sprutas extremt mycket i odling / traditionell odling (det har kommit en ekologisk potatisodlare).

    Jag funderar på hur det påverkar binas hälsa deras produktionsförmåga samt honungen (hur mycket förs över till den funderar jag på).

    Visst ska det giftiga sprutas vissa timmar på dygnet (men det hålls inte alla gånger och det är ju inte bara åkern som besprutas utan lådor mm.

    Vad har ni för erfarenheter och tankar om detta?

    #18182

    Det är säkerligen inte nyttigt för bina, de hämtar gärna vatten från bladen på morgonen och då är risken stor att de får i sig gifter, men går aldrig att veta riktigt hur mycket gifter som används i omgivningen påverkar bina, men nyttigt är det säkerligen inte.

    #18185

    Jag bor mitt i potatisland på Bjärehalvön och det sprutas extremt mycket i odling / traditionell odling (det har kommit en ekologisk potatisodlare).

    Jag funderar på hur det påverkar binas hälsa deras produktionsförmåga samt honungen (hur mycket förs över till den funderar jag på).

    Visst ska det giftiga sprutas vissa timmar på dygnet (men det hålls inte alla gånger och det är ju inte bara åkern som besprutas utan lådor mm.

    Vad har ni för erfarenheter och tankar om detta?

    Det stämmer inte. Visst, somliga preparat får bara sprutas mellan 22 och 06 (eller var det till 04?) men bara de som är rent bi-giftiga. Många av preparaten får sprutas dagtid, men är testade noggrant innan de släpps fria på marknaden. På Bjäre har du ju dessutom många grödor som bina hellre är i än just potatisen, så detta utgör nog ingen större risk för dina samhällen.

    mvh

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in