Bi blås

Hem Forum Praktisk biodling Bi blås

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14420

    Om man har ett bi blås påverkar slangens längd slut kraften om den är lång ?

    Hur blir det om man minskar ner diametern på slangen , ökar kraften eller minskar den?

    Ska man ha ett munstycket som koncentrerar,formar luft stålen eller räcker det med den av kapade rund slang?

    Finns det fler saker man ska tänka på inför ett inköp ?

    mvh edward 😛

    #16685

    Hej
    tänk så här: När luften passerar längs slangens yta bromsas den.

    Alltså:
    – Ju längre slang desto mer bromsas luften upp, och det blåser mindre.
    – Totala luftflödet minskar ju smalare slangen är – men det kan hända att den luften som kommer ut kommer med högre hastighet, fast det kommer mindre luft. Ett extremfall i musikvärlden är oboisten, som blåser i ett smalt rör.
    – Vill du ha en smal luftstråle? Använd en slang som är tjockare än munstyckets öppning, då försvinner det mesta av luftflödet vid munstycket och inte i slangen.

    Jag tror bina blir skadade om man blåser på för hårt med smal luftstråle. En tjock slang och reglerbart varvtal på fläkten låter bäst, och borde dra minst drivmedel också.

    #16733

    Ja då går bort idén med att ha en lång slang och bi blåsen i bilen  🙁

    Tyckte de skulle vara skönt med lite avstånd till motorn och avgas röret med de väsen de för.

    Har för mig att romarnas fontäner fick fart på strålarna genom att minska ner rör dimeter i steg och därigenom öka trycket på slut stålen.

    mvh edward 😛

    #16734

    Ni som använder biblås är det effektivt sätt att få bort bina på funderar lite på om det är värt att köpa en sådan. Min biodling kommer att växa framöver och effektivisera sättet att hämta in lådorna kommer då bli ett måste anser att det är det värsta jobbet när man ska skatta resten kan man stå och kladda med i lungn och ro 🙂

    #16740

    Vad jag har sett/upplevt är det att man slipper lyfta och borstar ramar + man spar tid.

    Skillnaden blir istället för att lyfta varje ram för sig och borstar av bin och lägga ner i en annan låda så behöver man vicka lådan på sidan och blåsa kak gatorna ren, lite jox blir det med de bin som gömmer sig mellan trä ramen och sidan på skat lådan.

    Stora vinsten blir att man lyfter färre gånger = en ;D bi odlare Över 30 kupor så blir det kanske dax att fundera över en investering.
    Den dyraste posten blir inte bi blåsten det blir alla spärr galler som man måste investera i  😉

    mvh edward 😛

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in