Biblås / lövblås

Hem Forum Praktisk biodling Biblås / lövblås

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14344

    Snart dags att börja skatta samhällena som har stått vid vårrapsen, någon som har erfarenhet / tips om bra biblås (trött på att borsta)…..

    #16132

    Det finns flera varianter på biblås och jag har provat de mindre som inte fungerar som förväntat, de blåser inte bort bina.

    Har man typ 3/4 Langstroth och 10 ramar skulle jag rekommendera en riktig lövblås typ
    http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/42822000010/BR+600.html

    Tyvärr så kostar de 7-8.000 sek men de gör jobbet.

    #16133

    Här är en bild från en video från SVJ. Notera den könsneutrala färgen på bidräkten till vänster i bild ;D

    fa1201264840Pd5af.jpg

    #16138

    Värt att notera är att flera elektriska låter illa och flera med 2-taktsmotorer ryker eller luktar illa och väsnas förfärligt.
    En 4-taktare sänker ljudnivån betydligt, har lägre varv, drar mindre bränsle och släpper ut mindre och renare avgaser. De nya kan man dessutom köra på akrylatbensin.

    #16139

    Oj såg mer ut som ett gäng astronauter än biodlare på bilden  ;D
    Stihl har några ”mellanmodeller” ska titta närmare på dom. Frågan
    är hur stort luftflöde som behövs för att dom skall vara effektiva.

    #16140

    Man kan säkert påverka farten på luften dvs flödet med ett munstycke, men vilken kraft som behövs eller luftvolym är svårt att svara på.

    #16143

    Vi har en Stihl BG 56 på trädgårdsföretaget som har en luftvolym på 710 Kbm/h och lufthastighet 64 m/s och det räcker inte ens på maxvarv vilket låter jobbigt.

    #16144

    Stihl har en model som heter BG 86 som jag funderar på, ska bara försöka hitta den till ett vettigt pris.

    #16145

    En länk till en video med en relativt liten biblås.
    http://vimeo.com/976936

    #16146
    #16147

    Jag har två frågor om biblås.
    Finns det inte en risk att man blåser huvudena av bina om biblåsen är för effektiv?
    Går det att ”blåsa rent” eller följer det trots allt med en del bin in i slungningsrummet?
    Hans

    #16155

    Jag har två frågor om biblås.
    Finns det inte en risk att man blåser huvudena av bina om biblåsen är för effektiv?
    Går det att ”blåsa rent” eller följer det trots allt med en del bin in i slungningsrummet?
    Hans

    Finns det ingen som vill svara på mina frågor?
    Hans

    #16159

    Blås vet jag inte så mycket om , Fast dom som suger, typ amerikanska bivac bee dammsugare kör med släta sug slangar för att inte slå sönder bin, typ den vanlig vecklad dammsugarslang går hårt åt bin när de suger med ett sådan.

    mvh edward 😛

    #16174

    Vi jobbar med lövblås och det funkar jätte bra! Det finns ingen risk att blåsa binas huvud om man blåser dom i luften och det finns alltid bin som följer med hem.
    Man ska försöka inte ha för lite slang till biblås eller lövblås det finns risken att man hinner inte med blåsa dem innan dem är tillbaka.

    #16176

    Längden på slangen påverkar trycket ut från munstycket. Lång slang => mindre tryck.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in