Bigift

Hem Forum Allmän biodling Bigift

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14532

    Är binas gift giftigare nu på våren än under sommaren?

    #17377

    Ingen svarar av alla bikunniga…? jag får svara vad jag tror(som kan minst:) de är giftigast då de försvarar sin HONUNG!

    #17378

    18:e -20:e dagen är giftkörteln fullt utvecklad och biet blir nu vaktbi i flusteringången. Alla inkommande bin kontrolleras noggrant med antennerna, har de rätt lukt släpps de in, annars jagas de bort även med gadden om det behövs. Om det främmande biet har sin honungsblåsa fylld så kan det släppas in.

    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/15/1/

    mvh Edward  😛

    PS Användarnamnet skall vara ditt för & efternamn, vill du ha ditt smeknamn går det bra som mellannamn (ex Per ”smen” Karlsson). . http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1994/1/

    #17379

    Angående binas giftighet så vet jag inte svaret. Men kan det vara så att andra allergier sätter igång på våren och folk blir lite mer känsliga över lag?

    Edward:
    Ja, ditt användarnamn måste vara för- och efternamn. Det finns däremot ingen regel som säger att ditt namn på forumet måste vara samma. Jag har för och efternamn som användarnamn men har valt ett annat ”forum-namn”. Det är tillåtet.

    Med vänliga hälsningar
    Mac

    #17380

    Det borde rimligtvis vara så att våra antikroppar har hamnat på en lägre nivå så det är därför som vi reagerar mer på vårsidan. För några år sedan så gjordes en test om vilka nivåer antikropparna hamnade på hos biodlarna. Ett  stående skämt då bland biodlare var att de hade för lite blod i sin giftström. Och att det var farligt för bina att sticka dom för de små liven kunde dö av förgiftning.
    Ibland så har till o med biodlare humor!

    #17381

    Om det enskilda biets gift är mera potent på våren vet jag inte, men det finns andra faktorer som påverkar så att man kanske upplever det så.

    Eftersom det mest är äldre bin man träffar på när man öppnar en kupa på våren så har alla fullt utvecklad giftkörtel och dessutom är de gamla och därmed mera försvarsinriktade (=stickvilliga).
    När det inte finns drag i naturen är bina betydligt mera försvarsinriktade.
    Binas temperament påverkas mycket om det pågår äggläggning och finns yngel i samhället. På våren är det ofta klent med det och då är de på mycket sämre humör.
    Vädret, varmt och soligt sommarväder ger snällare bin än kallt och blåsigt vårväder.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in