Bilder från ett slungrum med automatik

Hem Forum Praktisk biodling Bilder från ett slungrum med automatik

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14315

    Bilder från ett autentiskt slungrum med produktion. Säsongen 2010/2011 har jag slungat en hel del honung här.
    Det jobbiga har varit krafsavtäckningen och att skopa vax från vaxavskiljaren. Kan man separera avtäckningsvax mekaniskt innan den når vaxavskiljaren gör man allt mycket lättare.
    Under 2012 installeras en automatisk avtäckningsmaskin som skall se till att avtäckningsvaxet separeras mekaniskt innan den separerade vax/honungen når vaxavskiljaren.
    All honung skall passera vaxavskiljaren och sedan pumpas upp till klartanken.

    Notera inget kladd på golvet!
    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgRFdQbTlELXFKb28

    #16000

    Är det inte jobbigt med benet ut från slungan som är precis där du laddar den ?
    och att nå knappen för upplåsning av luckan när du måste sträcka dig över vaxsmältaren.
    hur funkar det att ha slungan på hjul när du får obalans i? slutskattning etc.
    vad har du för kapacitet? hur länge kör du varje slungcykel?

    Peder

    #16007

    Jag har olika värden på olika sorters honung. Kör 2 vändor (2 x 2 då slungan själv gör 2).

    Vända #1 låg  energi längre  tid.  25-30%  120 sekunder (ibland 60 s).
    Vända #2 hög energi kortare tid.  typ 60%  60 sekunder.

    Jag vet inte om jag hittat något helt optimalt än.

    #16009

    Är det inte jobbigt med benet ut från slungan som är precis där du laddar den ?
    och att nå knappen för upplåsning av luckan när du måste sträcka dig över vaxsmältaren.

    Jag har varit i några slungrum och det där med hockups och vad man hänger upp sig på är olika överallt, det varierar från person till person. Jag har inga problem med varken slungben eller att trycka lite på automatiken. Jag har också sett helt programmerabara slungor som är helt fientliga i sin dialog med operatören. Less is more även här, enkelt kan vara rätt trivsamt det också och man kommer inte ifrån tryckandet på apparaterna vilken slunga man än väljer.
    Panelen till vänster hade inte löst lågot, man får bara sträcka sig över något annat eller så funkar det inte pga att jag råkar vara högerhänt t ex.

    #16018

    Jag håller med att vi ser alla olika på saker och ting. Det var bara en reflektion.

    jag kör 2*90 sek. på 40 %
    sedan 2* 90 sek. på 75-80% och det brukar bli tomt.
    summa 6 min. och på den tiden hinner jag med att täcka av och tömma/ladda den andra slungan.
    fördelen då är att jag slipper ändra tiden.

    Peder

    #16019

    Jag kör på liknande sätt med skillnaden att jag har två slungor

    I år ska jag roa mig med om det är värt att köra en tredje vända dvs hur mycket
    finns kvar i ramen , ska köra detta separat med ett antal ramar för att sen mäta utfallet och därefter kalkylera ev bortfall i gram/ KG
    det är ju enklare om man kör ut lådan igen den kommer ju tillbaka, det är dock ramarna på hösten som ska sen in på lagring över vintern

    Eller har ni annan värdering för hur mycket du tillåter vara kvar i ramen

    #16020

    Man får helt enkelt anpassa energin i slungan till den honung man har, är det ljung måste man vara lite brutal om man skall få ut den.
    Därför beror det nog lite på vilken honung man har, värmen där ramarna stått etc.
    Jag tänker inte satsa på någon honungslossare/sjölis eller liknande bara för att ta vara på ljungen. Blir det mycket räcker det till ändå annars blir det blended.
    Ljungramarna blir inte helt urslungade.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in