Billig socker?

Hem Forum Allmän biodling Billig socker?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14389

    Snart är det dax att splitta samhällen eller förebreda inför invintering.

    Frågan är vart köper man socker billigast?

    mvh edward 😛

    #16441

    Med de nya riktlinjerna för ekologisk odling där livsmedelsgodkända plastramar inte godkänns av EU förordningen så övergår jag till vanligt foder igen och tänker använda Bifor i år.
    Sockerpriserna kommer att vara höga även i år och KRAV socker (ekologiskt socker) från andra sidan jordklotet hutlöst dyrt.

    Har också beställt flera plastramar. Tillsätter du parade drottningar när du splittar sent?

    #16445

    Har också beställt flera plastramar. Tillsätter du parade drottningar när du splittar sent?

    Ja och drivfodrar omgående.

    Hade bråttom och skulle slunga ur lite vax ramar till splitarna/paketbierna och blev galen fy f¤n vilket elände att slunga när man är van med plast ramar som man kan slunga hårt och endast vända dom en gång ( slungar torrt första sidan utan att behöva köra en andra sväng.)
    Funderade över ett rationell sätt att lösa det hela skulle vara att ställa lådorna i en egen bi gård och låta bierna röva ut det hela till plast ramar och slunga det efter  😮
    Som tur är det ett övergående problem  ;D

    mvh edward 😛

    #16473

    Var på city gross idag och de hade 1kg ful socker för 9.95kr/kg
    Och 2kg fin socker för 9.97kr/kg

    mvh edward 😛

    #16474

    Kör också med Bifor, har beställt en palltank från LP:s.
    Menar du att dom skickar Krav socker från andra sidan jordklotet? Verkar ju väldigt ekologiskt och bra???

    #16475

    Hur använder du palltanken? Den väger en del och tomtanken är det väl deponi på?
    Tappar du upp själv eller du transporterar den t ex ut i bigårdarna och pumpar upp i foderlåda? Hur mycket bättre pris blir det på palltank jämfört med hink?

    Kravsocker är oftast rörsocker från sydamerika. Man har pratat länge om att infoga transporter i KRAV begreppet men så länge EU inte gör det händer inget.

    När man certifierar så certifieras man mot KRAV + EU och då betyder KRAV inte mycket.

    #16479

    Första gången jag köper i palltank men blir klart mycket billigare än att köpa i hink, kommer inte ihåg exakt men kolla med LPs
    Finns en kran i botten på palltanken så jag får ställa av den på ett par pallar så det går att tappar, har lantbrukare här med hjullastare
    så tänkt att be om hjälp att lossa, annars kan det bli tungt 🙂
    Hur jag löser det sen….ja, tänkte nog fylla i dunkar och köra ut till bigårdarna.
    Och ja, tror det var 900 i pant på palltanken?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in