Bin som föll på mållinjen

Hem Forum Praktisk biodling Bin som föll på mållinjen

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14927

    Hej gott folk!
    Var ute och tittade till mina bin i helgen när solen tittade fram, kollade foder och så.
    Men vid ett av mina samhällen hittade jag ett antal bin som inte valt den traditionella ingången utan istället lagt sig 40-50 cm ifrån på en bit stenplatta som jag använder för att få ett jämt underlag.

    Som ni ser på bilden så har flera av dem samlat pollen och det är väl det man kan hoppas på i Kalmar vid denna tiden på året, men hur kommer det sig att så många lagt sig att dö just där?

    Kan inte riktigt förstå, tar tacksamt emot era teorier

    #18916

    Med största sannolikhet gissar jag på Maj-sjuka. (Kolla gärna i någon bok om bisjukdomar, jag hittar ingen länk på nätet.) Ge vatten i foderanordning, burk upp o ner eller ballong, då det är vattenbrist i kombination med förstoppning av färskt pollen som är huvudsakliga orsaken.

    I andra hand gissar jag på nerkylda bin.

    #18917

    Tack Thomas
    Låter troligt. Det samhället hade ont om foder så de har fått 2kg i 50% lösning med vatten så då borde det ordna sig?

    Nedkylning kan det ju vara, de har morgon/förmiddagssol och sen kommer skuggan så de kanske blev överraskade av plötslig dipp i temp.

    #18922

    Det är vanligt att bin missar flustret tidigt på våren när det är lite kyligt. De kommer hem tungt lastade med pollen, har kanske flugit långt och trötta missar de flustret och hamnar på marken. Nerkylda orkar de inte lyfta igen. Detta behöver inte hända om man under tidiga våren förser kupan med en rejäl landningsskiva framför flustret. Detta räddar många värdefulla bin som, när de landar på skivan, kan promenera sista biten in.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in