Bina drar inte ner sockret

Hem Forum Praktisk biodling Bina drar inte ner sockret

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14847

    Vi är nya biodlare för i år och har två samhällen i Skåne. Det ena samhället har bina dragit ner 20 kg socker och är färdiga för vintern men i det andra samhället har bina ännu inte dragit ned den första givan som de fick i början av september – vi har 15 kg kvar att ge innan allt är klart och nu börjar det bli kallt. Det är väldigt liten aktivitet i det samhället och vi är oroliga för att de inte verkar må bra. Är det något vi kan göra eller är det ”kört”?

    #18734

    Hej!

    Det låter som om de inte har någon drottning. Årets sensommar i skåne har gjort att bina dragit ner biforet på rekordtid i år, i fungerande samhällen vill säga…

    Jag hade nu ställt ert samhälle under det andra, tidningspapper UTAN spärrgaller emellan dem, och fortsatt ge bifor högst upp.

    MEN, det finns en liten chans att ni redan hade proppfullt med honung/mat i samtliga ramar hos det som inte vill dra ner något!? Är det fullt så är det fullt, säkrast att dubbelkolla innan det slås ihop, tex på lördag då det ska bli hyfsad temp igen.

    Lycka till!

    #18742

    Hej,
    Jag är också nybörjare och har precis samma problem.
    Bina drar inte ner vinterfodret.
    Jag har gått och stört mig på detta så jag gjorde en ordentlig genomgång av kupan förra helgen (27 september).

    När jag öppnade kupan så visade det sig att kakorna var helt fulla med täckta yngel (!)
    Det finns helt enkelt ingen plats för något foder. Man kan ju undra varför yngelsättningen fortfarande varit igång så sent, kanske är det fina vädret som har bidragit till det?

    I mitt fall så hoppas och tror jag att dom börjar dra så fort ynglen kryper ut.

    MvH
    Johan

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in