Binas vinterklunga

Hem Forum Praktisk biodling Binas vinterklunga

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15069

    Under senaste tiden av mitt biodlarliv har jag både praktiskt och teoretiskt bekantat mig med binas vinterliv. Därvid har inhämtats kunskap om vinterklungans funktion och hur betydelsefull den är för binas övervintring. Nu i höst har jag studerat olika forskares resultat  på området under senare delen av 1900-talet, och funnit att mina slutsatser stämmer i stort sett med deras. Därför undrar jag om det finns någon på detta forum som vet varför denna viktiga funktion inte behandlas inom biodlarutbildningen. När, var och hur har man kommit fram till att det bästa för bina under vintern är att sitta på ett lågt, trångt utrymme fyllt med foder? Att bina under vintern mer eller mindre sitter i en klunga är välbekant för de flesta biodlare. Funktionen av klungbildningen och varför den tillämpas verkar mindre bekant eftersom man ser så många bisamhällen invintrade på så lågt utrymme som en låda lågnormal. 

    #19246

    Läst men ej förstått. Om detta är din fråga:”När, var och hur har man kommit fram till att det bästa för bina under vintern är att sitta på ett lågt, trångt utrymme fyllt med foder?” så har nog ingen något svar. Det är nog som så mycket annat i biodlar-världen en nedärvd åsikt som betraktas som ett faktum.

    Har du en annan uppfattning vore det säkerligen intressant att ta del av den.

    #19247

    Därför undrar jag om det finns någon på detta forum som vet varför denna viktiga funktion inte behandlas inom biodlarutbildningen.

    Det är frågan i ovanstående citat som behöver ett svar. Bisamhällen invintras i regel så att deras enda sätt att reglera klimatet i kupan vintertid måste ske genom ämnesomsättningen. Detta sätt att invintra bin leder till hög fuktalstring som ses som ett naturligt problem som i sin tur får åtgärdas  Varför ska man göra så när binas övervintring går ut på så låg foderförbrukning som möjligt? Det är inte svårt att under vintern öppna ett bisamhälle, som inte är manipulerat, och studera hur bina anlägger vinterklungan på och i yngelavdelningens tomma celler för att kunna utnyttja dess funktion fullt ut och därmed slippa problemen med fukt och svält.
     

    #19248

    Det ligger mycket i det du frågar, varför ska vi göra det trångt när det inte är tvunget.
    Men kan du inte utveckla dina tankar om detta jag vill höra om det ligger i närheten av vad jag själv tror inte vet alltså.
    numera invintrar jag med en låda mellanväggar överst som bina får bygga ut och fylla med vinterfoder samtidigt så har de kvar yngelrummet under som de kan bo in sig i när det töms och där kan de skapa sin klotbildning

    #19249

    Ett bisamhälle måste sitta trångt för att kunna hålla värmen och dessutom ha  gott om foder för att inte drabbas av svält. Detta är i stort sett allt som läses på olika forum ut om binas övervintring.
    Vinterklungans stora betydelse skrivs det inte mycket om. Den har helt åsidosatts när man tvingar bina att fylla hela sitt tillgänglig utrymme med foder. De kan helt enkelt inte använda denna funktion utan får i stället helt lita till ämnesomsättningen för att hålla rimlig temperatur.

    #19255

    Har man några samhällen så är det inte så svårt att göra en avläggare endast för vinterstudier. Det borde ingå i varje biodlingskurs. Då skulle vinterförlusterna minska radikalt när deltagarna får klarhet i hur binas vinterklunga fungerar.

    #19259

    Har man några samhällen så är det inte så svårt att göra en avläggare endast för vinterstudier. Det borde ingå i varje biodlingskurs. Då skulle vinterförlusterna minska radikalt när deltagarna får klarhet i hur binas vinterklunga fungerar.

    Jag har en friparad drottning som sitter kvar i Apidean, som jag visserligen utökat med ett Apideas mini-yngelrum samt foderhus, i rent studiesyfte. Tanken är att mata dem uppifrån under vintern, så länge de kan ta det, och helt enkelt se när de dör.

    #19262

    Det kan ju vara intressant i sig, men jag tror inte den kommer att klara sig särskilt länge.
    Nu vet ju inte jag hur mycket bin det finns i ditt försök men för att kunna bilda en fungerande vinterklunga behövs 3000 välnärda vinterbin som har etablerat sig i lådan under augusti månad.
    Det är nu tredje vintern som jag utför försök med övervintring av överblivna drottningar. Det sker i lådor där bina har möjlighet att anlägga sin vinterklunga på tomma celler under foderförrådet. I  vinter har jag två  på samma bänk, en med isolerad huv och en med oisolerad huv. Lådorna har plexiglasväggar och klungans förflyttning uppåt kan studeras när man lyfter av huvarna.

    #19268

    Nu vet ju inte jag hur mycket bin det finns i ditt försök men för att kunna bilda en fungerande vinterklunga behövs 3000 välnärda vinterbin som har etablerat sig i lådan under augusti månad.

    Hur vet jag att det finns 3000 bin? Hur mycket volym är 3000 bin på ett ungefär?

    #19276

    Nu vet ju inte jag hur mycket bin det finns i ditt försök men för att kunna bilda en fungerande vinterklunga behövs 3000 välnärda vinterbin som har etablerat sig i lådan under augusti månad.

    Hur vet jag att det finns 3000 bin? Hur mycket volym är 3000 bin på ett ungefär?

    3000 bin är knappt en liter eller 3 hg om man väger dem.

    #19283

    Det kan ju vara intressant i sig, men jag tror inte den kommer att klara sig särskilt länge.
    Nu vet ju inte jag hur mycket bin det finns i ditt försök men för att kunna bilda en fungerande vinterklunga behövs 3000 välnärda vinterbin som har etablerat sig i lådan under augusti månad.
    Det är nu tredje vintern som jag utför försök med övervintring av överblivna drottningar. Det sker i lådor där bina har möjlighet att anlägga sin vinterklunga på tomma celler under foderförrådet. I  vinter har jag två  på samma bänk, en med isolerad huv och en med oisolerad huv. Lådorna har plexiglasväggar och klungans förflyttning uppåt kan studeras när man lyfter av huvarna.

    Det kan kanske vara intressant för flera att få se hur det ser ut i ett litet bisamhälle som sitter i vinterklunga under sitt energiförråd. Så här säg det ut i min testkupa den 28 november.

    #19290

    Det kan kanske vara intressant för flera att få se hur det ser ut i ett litet bisamhälle som sitter i vinterklunga under sitt energiförråd. Så här säg det ut i min testkupa den 28 november.

    Tydligt klot. Du har nog kallare än vad jag har det. Stödfodrar du avläggarna något, eller har de dragit ner hela vinterförrådet?

    #19296

    Ursprunget till bina i den lilla lådan är en skaksvärm som på ca. 1 liter bin som gjordes i slutet på juli. En nyparad drottning tillsattes och svärmen fick vandra in i testlådan på 5 utbyggda LN-ramar. Drivfodring hela augusti och den 26/8 öppnades lådan. Då fanns yngel i alla stadier och även ägg i nedre halvan av 4 kakor.  Drivfodringen övergick i  förrådsfodring och de fick 6 kilo socker i 60%-tig lösning.
    Den 17/9 bekämpades varroa med myrsyra och några enstaka kvalster ramlade ner på uppsamlingsskivan. Den 22/9 avslutades varroabekämpningen och kupan vägdes. Den vägde då 13 kg. Lådan med ramar men tom bin och foder väger ca. 5 kg.
    Det ska bli intressant att se hur det går för dem.
    På bilden ser man hur de har klungat sig på yngelavdelningens nu tomma celler och har ett behandlat och väl täckt foderförråd över klungan.
    I julhelgen ska jag kolla hur det ser ut och kanske lägger ut en ny bild.

    #19304

    GOTT NYTT ÅR önskar jag alla biodlare  och alla bisamhällen som kämpar sig igenom vintern på olika sätt.
    Den första dagen på år 2016 ser det ut såhär i den lilla testavläggaren. Det har blivit mycket kondens på glasen men bina har det torrt och fint innanför. Jag ska tillverka en huv av frigolit och sätta över. I slutet på januari ska jag öppna igen och se om det blivit någon förbättring.

    #19307

    Nu har det gått över tre veckor sedan jag kollade testavläggaren. jag skrev att jag skulle tillverka en huv av frigolit. Men det blev inte av så det är bara huven av 12mm  OSB-skiva som den har som vindskydd. Det har varit  rätt så kallt nu under januari så huven har frusit fast. Därför kan jag inte göra någon närmare kontroll. Några dagar har det varit under 15 ner till 18 minusgrader. Att det är liv i kupan ser jag på temperaturen. Givaren sitter mitt i lådan och den dagen det var 18 minus ute så var det 7 minus mitt i lådan. Klungan har stannat kvar där uppe och givaren sitter en bit under klungan. Det visar att bina inte värmer upp mer utrymme än absolut nödvändigt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in