Biodling utan socker

Hem Forum Praktisk biodling Biodling utan socker

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17995

    Sedan jag började ta bort nästintill all honung ur yngelrummen innan invintringen har jag upplevt att mina bin är avsevärt friskare på våren. Mina bin mår alltså bäst av socker vad jag kan se. Som andra nämnt, att ge Bifor i foderlåda är inte alls kladdigt.

    #17996

    Sedan jag började ta bort nästintill all honung ur yngelrummen innan invintringen har jag upplevt att mina bin är avsevärt friskare på våren. Mina bin mår alltså bäst av socker vad jag kan se. Som andra nämnt, att ge Bifor i foderlåda är inte alls kladdigt.

    Jag har hört samma sak tidigare, att socker skulle göra bina friskare. (Vilket iof inte är ett bevis för att det är sant.) Jag tycker bara det låter så förnicklat kontigt. Det borde ju vara tvärtom.

    Någon som har en god hypotes om varför?

    #17997

    Hittade det här metoden i ett annat forum och jag kopierar in det här. Han använder trågkupa och Svearamar, men det borde fungera likadant med Lågnormal och en tioramars tomlåda under.

    ”Vid skattning/invintring ser jag till att samla ihop ca 8 ramar med ordentligt med honung.
    Dessa sätter jag i en 10 ramars låda tillsammans med 2 yngelramar.
    Lådan placerar jag uppe på det tomma tråget i kupan (bör väl fungera lika bra på en tom 10 ramars låda).
    Detta innebär att bina kryper från det tomma tråget upp på de fulla ramarna.
    Detta har fungerat bra i ett antal år.”

    #17998

    🙂 hej Sandra! Tack för svaret.
    Ska läsa på lite i vintern. Har en rysk bok om biodling och det verkar som om
    där övervintras bina i större utsträckning på honung.
    Lycka till med din invintring.
    😉

    Hur går det med läsningen? 🙂  Några ryska tekniker vi kan lära oss av?

    #17999

    ”It is well known that improper diet makes one susceptible to disease. Now is it not reasonable to believe that extensive feeding of sugar to bees makes them more susceptible to American Foul Brood and other bee disease? It is known that American Foul Brood is more prevalent in the north than in the south. Why? Is it not because more sugar is fed to bees in the north while here in the south the bees can gather nectar most of the year which makes feeding sugar syrup unnecessary?”–Better Queens, Jay Smith

    #18035

    Förutom att det är bättre för bina, om det är bin med rätt egenskaper, dvs slutar yngla på hösten och börjar sent, dvs i början på mars, så är det mycket mer rationellt då man har mycket bisamhällen. Flaskhalsen för att hinna med att ha många bisamhällen är invintringen som ska i ett trångt tidsfönster på eftersommaren.
    Jag har mina bin övervintern normalt på tre lådor 12 ramar shallow (motsvarar 3 lådor 3/4 langstroth). Över tredje lådan spärrgaller normalt under säsongen. Om tredje lådan har för lite honung vid skörden flyttas första honungslådan ner som tredje yngellåda och den understa lådan tas hem. (I början av säsongen har understa lådan också tagits bort för vaxrotering och ny tom tredjelåda getts.) Om bina inte ynglar under vintern klarar de vilken honungs som helst i tredjelådan (man kan ge en skvätt socker för säkerhets skull), med viss reservation för cementhonung.:(

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in