Biodlingsdräkt

Hem Forum Redskap Biodlingsdräkt

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15421

    Söker en ventilerad och sval biodlardräkt.

    har idag en Törebodaoverall men har blivit stucken igenom ett par gånger igenom och vill inte gärna ha massor med kläder under för att inte dom ska sticka igenom.

    Har sett att det finns någon Flow overall som består av 3 lager nät som totalt blir 4 mm tjockt och därpå blir stick säker och sval, Någon som har provat liknande ?
    Den kommer från tillverkaren av Flowhive

    Sen Sheriff overallen, Är den sticksäker ?

    #20124

    Den kommer från tillverkaren av Flowhive

    Nej, det gör den inte….

    Det finns dock några olika tillverkare i världen av denna modell med mesh, likaså olika återförsäljare i Sverige. Här är en av dem: http://www.beekeepersselection.com/SE/Catalog/Biodlarshopen/Biklader/1060.html

    #20134

    Jag hade vägarna förbi butiken i somras och köpte den här:

    http://pcelar.rs/shop/zastitna-oprema-za-pcelare/pcelarski-kombinezon-sa-mrezom/

    5890 RSD= 500 pix

    Jag har inte provat den än, så jag vet inget om kvalitén.

    #20135

    Bekvämast och billigast torde vara att byta Drottningar till riktiga kortbyxebin, istället för att behöva bylta på sig extra plagg utanpå T-shirt och shorts…

    #20138

    Man kan tycka detta, och försöker få till det så att dom blir så snälla som bara går.
    Men visst blir det säkert ett stick då och då ändå eller ?

    #20140

    Bekvämast och billigast torde vara att byta Drottningar till riktiga kortbyxebin, istället för att behöva bylta på sig extra plagg utanpå T-shirt och shorts…

    ..och sen finns det som sätter på sig bilbältet fastän de aldrig krockat.  ;D

    Skyddskläder handlar om en säker arbetsmiljö, oavsett vilka bin man har. Vi vet att biodlare löper högre risk att drabbas av akut allergi mot bistick än resten av befolkningen, så varför chansa med statistiken?

    #20141

    Men visst blir det säkert ett stick då och då ändå eller ?

    Ett eller två stick i veckan sommartid blir det ju i samband med Drottningodlingen. Men – de sitter i stort sett alltid i tummen eller pekfingret, orsakat av att ett bi blivit klämt. Hade jag haft bin som stuckit mig oprovocerat så hade jag för länge sedan lagt av med biodlingen, alternativt bytt bin. Var och en får givetvis ha vilka skyddskläder den vill, bara jag slipper eländet…

    #20144

    Tänker mig att ett par stick kan potentiellt bli dödligt om man är känslig och reagerar mot det.

    Sen är det ju klart att man försöker ha så snälla bin att det blir så få eller inga stick ändå.

    Och då man ändå vill ha skydd och vara sval så undrade jag om denna mesh modell är så sval och bekväm som dom låter påskina

    #20185

    Har nu fått hem min jacka från Honeyflow nu av Mesh typ (fick den på mindre än en vecka då den skickades samma dag som beställningen)

    Är väldigt nöjd med luftigheten i den och slöjan hade bra stödbågar som höll slöjan på avstånd effektivt samt att resåren i midjan var kraftig och slöt tätt bra.

    Enda nackdelen som jag ser idag är att det köps som ett kit och man kan inte anpassa handskarna (köper man en jacka av storlek L så är handskarna också L)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in