Biväxter, vilka är bra och vilka är bäst?

Hem Forum Biväxter Biväxter, vilka är bra och vilka är bäst?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14253

    Vilka växter fungerar bäst där Du har din biodling?

    #15601

    I min lilla bigård sker nektar och pollensamlandet mest från trädgården. Förra året hade vi en åker i träda i närheten med massor av tistlar :)! annars har vi trevliga grannar som bara planterar bi och fjärilsvänliga växter! Tyvärr saknar vi sälg i närheten, får plantera in lite på allmänningen…

    #15605

    kanske man ska skilja på vilka som lämnar nektar och vilka som har pollen? Enligt artikeln i sista Bitidningen så är pollen med hög proteinkvalité bland det viktigaste för bina.

    #15607

    Hej!
    Det finns en bok som heter NYTTIGA VÄXTER för människor och bin och det går att beställa på SBR butik. Det är en bok som alla biodlare skulle ha i sin bibliotek. Den visar vilka planter är bra till bin , när dem blommar, färg på pollen, hur mycket honung han man få per ha., vilka planter ger pollen och inte nektar etc…

    Monica

    #15620

    Här kommer en direkt länk, tycker oxå att den är bra.

    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/65

    mvh edward 😛

    #15698

    Och vill man ha ett bra början kan man altid titta i förra numret av bi tidningen så hittar ni en artikel om just detta med bi växter.

    mvh edward 😛

    #15700

    I fjol provade jag Snokört, vilket är en ett-årigt variant av Blåeld, och mina bin tyckte om den. Annars kör jag med Honungsört och Gurkört samt allt det andra som naturen bjuder på.

    #15711

    Vi brukar ha 1-2 ha med honungsört och vi försöker ha den precis efter rapsen har bommat färdig.  Sen har vi vitklöver som vi bara putsar och den blommar hela sommaren.
    Honungsörten är bäst i honungsproduktion .. den ger mest nektar och pollen.

     

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in