blåbär

Hem Forum Biväxter blåbär

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14554

    En fråga från en före detta biodlare: En vanlig växt är ju blåbär. Hur smakar blåbärhonungen? När jag höll på med biodling så tänkte jag inte särskilt på detta. Visst blommar blåbären tidigt? Något år blev det 20 plusgrader under några dagar i mars, sedan åter vinter i april, och då blev det nästan inga bär det året. Kanske för att blommorna frusit.

    Jag slutade med biodling när jag började gymnasieskolan, eftersom jag måste flytta till ny ort. Jag minns hur skojigt det var med biodling.

    #17435

    Jag slutade med biodling när jag började gymnasieskolan, eftersom jag måste flytta till ny ort. Jag minns hur skojigt det var med biodling.

    Kanske dags för ett återfall  ::)  ;D

    mvh Edward  😛

    #17436

    Kanske dags för ett återfall

    Det blir knepigt när man bor i ett hyreshus i en tätort. Men jag har balkong. Kanske jag ska ha en kupa där?! Bara inte det blir ett polisärende. Någon som har provat?

    #17442

    Hej, jag har bin på min tomt som är 100 kvm. Jag var orolig för klagomål från grannar. Vad jag läst är det ytterst ovanligt att bin blir en ”sanitär olägenhet”. Bin anses vara nyttodjur och i två domar har personer med bin på sin tomt blivit friade trots folk varit allergiska mot stick. Nu är ju balkong en helt annan sak. Men jag tycker man ska undersöka saken iaf. Mvh zigge

    #17542

    vet de som bor i lägenhet som har fått lov av kommunen att sätta upp bikupor på deras mark en bit från huset. Så det går att lösa om man verkligen vill.

    Speciellt i lägenhetsområden så finns det säkert många som tycker det är kul om det dyker upp några bikupor. Säkert några som inte gillar det heller men oftast beror det på att de tror att bin och getingar är samma insekt. Tror de flesta biodlare förklarar skillnaden mellan bin och getingar ett otal gånger varje år.

    #17560

    Nu kanske det är lite sent att svara men jag svarar i alla fall! Man ska ju också tänka på hur sina familjer, släktingar och vänner bor. Dem kanske har en stor trädgård eller bor på mer plats.

    #17563

    Fanns en artikel i Göteborgs Posten om en biodlare som har några kupor på gården omkring hyreshuset där han bor – det var bara att komma överens med grannarna tydligen.

    Apropå blåbärshonung, då? Jag har undrat det själv, fast jag kan tänka mig att det blir inte så mycket honung av blåbär eftersom, som du sade, den blommar så tidigt..

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in