Botten ventilation

Hem Forum Redskap Botten ventilation

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14749

    Hej
    Jag tänkte montera botten ventilation på några bottnar.
    På de nackakupor jag har sitter gallret längst ner.
    Det gör att det blir en grop inne i kupan.
    Jag brukar flera gånger per vinter rensa bort döda bin genom flustret.
    Men kommer förstås inte åt de bin som ligger i gropen.
    Vore det inte bättre att ha gallret högst upp på botten så det blir plant inne i kupan och gropen hamnar på utsidan?

    Hälsningar
    Kjell

    #18384

    det fungerar säkert det med. själv så tömmer jag botten på våren, de klarar vintern bra ändå.

    #18385

    Hej
    Jag tänkte montera botten ventilation på några bottnar.
    På de nackakupor jag har sitter gallret längst ner.
    Det gör att det blir en grop inne i kupan.
    Jag brukar flera gånger per vinter rensa bort döda bin genom flustret.
    Men kommer förstås inte åt de bin som ligger i gropen.
    Vore det inte bättre att ha gallret högst upp på botten så det blir plant inne i kupan och gropen hamnar på utsidan?

    Hälsningar
    Kjell

    Ajdå, då har du den gamla modellen av Nackas nätbotten! Den är helt idiotiskt utformad, så för flera år sedan la tillverkaren nätet ovanpå istället, så kallad ”nya Nacka nätbotten”. Kolla på LP´s biodlings hemsida…

    Har du inte så många kan du bara lägga ett nytt nät ovanpå de befintliga, har du många får du väl investera i nya och fasa ut de gamla…

    mvh

    #18386

    Den fungerar utmärkt den gamla modellen med, det är bra med en fördjupning, döda bin ramlar ner där och fastnar inte under ramarna. Så absolut inte idiotiskt, fungerar utmärkt.

    #18387

    Jag minns bara att de som hade den i hundratals kupor tyckte så, och då gjorde tillverkaren en ny modell, nu med nätet ovanpå hålet.

    Själv anser jag att den nya modellen fungerar betydligt bättre för städbina, då de bara behöver kasta ut de döda bina rakt ut, i den gamla modellen måste de lyfta dem flera cm rakt upp ur hålet först…

    #18388

    har nog den modellen i ca 100 kupor, visst det kan behöva hjälp på våren, men de kan de behöva ändå om det är mycket vinter döda bin. fördelen är att bina inte ligger i vägen. men bägge modellerna fungerar bra.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in