Bränna glaskapillärrörens spets

Hem Forum Biavel Bränna glaskapillärrörens spets

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14351

    Kapillärrör levereras som rör och man behöver tillverka själva spetsen. Ofta använder man en gasolbaserad brännare.
    Alternativt kanthaltråd 1.0 mm diameter, 1 dm varav 9 varv på spolen, 1.72 ohm/m.
    Tråden klarar 1.300 grader C.
    Längd 1 dm = ca 0.2 ohm.  5V och 15-20A räcker till en temp på +800 grader C.

    d4201215522PM2cfd.jpg

    #16175

    En bild på hur prylarna ser ut var för sig.
    81201222221PMaa84.jpg

    #16185

    Bra att du tar upp detta med att tillverka spetsar själv. Ska man köpa, så kostar 5 st insemineringsrör ca 100 till 150 kr stycket. Så det finns all anledning till att vara varsam.
    Man kan tillverka den anordning du visar med en enkel lackad koppartråd och som är ca 1,5-2 mm i diameter. Man lindar tråden ca 10 varv runt en penna. ansluter till en transformator på 12 volt eller ett bilbatteri. Man tar och försöker hålla glasröret inne i rullen ( inte helt lätt ) utan att röra vid koppartråden. Glasröret blir snabbt varmt och glaset smälter, man drar då ut röret till en spets med hjälp av att man håller i glasröret med två lämpliga små tänger. Slå av strömmen, dela försiktigt på röret i två bitar, sedan måste man putsa med superfint sandpapper eller liknande. Man får då till sist ca ett rör på ca tre försök – cirka, men man sparade pengar och man kan utnyttja trasiga ”köpe-rör” fler än en gång. Men det krävs en del träning för att det ska bli ett bra resultat och att man kan praktiskt använda röret. /Lasse Naimell

    #16276

    Jag har Joe Latshaw's nya apparat där det ingår en spruta motsvarande ”Harbo” fast för 100uL kapillärrör.

    Man borde kunna använda pipettspetsar som kostar ca 1 SEK / st istf dyra glaskapillärrör. Rätt material, sterila, DNa & RNa fria som engångs.

    Fästet är standard på dessa pipettspetsar.

    (see skiss i PDF)
    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgbWVPSDdHMjc5QWc

    #16277

    Hej – tveksamt. Nu vet jag inte hur pass spetsig en labb-pipettspets är, men den är sannolikt alldeles för tjock för att det ska funka vid en inseminering av en drottning. Hade det varit en framkomlig väg, så hade vi redan haft det som standard vid inseminering idag. (Gissar jag) Nej, det blir till att dra spetsar eller köpa färdiga. Men varför fundera på detta, Sten-Åke ? En inseminerad avelsdrottning är långt mycket mer värdefull än priset på insem.röret.
    Jag vill passa på å berätta för de som missat nyheten – att Svensk Biavel tar hit dr. John Harbo från USA i augusti dels för att föreläsa om sina VSH bin, dels träffa svenska inseminatörer som då får chansen att ta lärdom av en expert. Se SvB hemsida – som förresten är ny – bara det är väl värt ett besök!!!
    Trevlig midsommar/Lasse

    #16278

    De jag dragit med en puller på KS har varit runt 200 micron och den tunnaste jag själv gjort är runt 150 micron. Så hur spetsig skall den optimalt vara?
    Den skall också vara slipad i spetsen och inte för vass. Det är en del bök och utrustning för att göra några de gånger de behövs.

    Alternativt bara ta något från en förpackning, oömt, enkelt och tillgängligt.

    Många nya micropipettspetsar har en ytterdiameter OD på 170 micron.

    Jag tror man kan göra en insats genom att prova, först då kan man sia hur det gick.

    #16288

    Bra att du provar och ger återkoppling, jag uttryckte mig lite slarvigt tidigare – spetsen ska vara ”lagom” smal och ”lagom” lång och definitivt inte vass, men du korrigerade ”krav-specen”. Man märker om inte annat om det är fel mått när man ska till att inseminera – flyter det på smidigt, då är det Ok, annars nej.
    Blir intressant med din rapport. //LN

    #17115

    Nu har jag fixat mina tillbehör för sässongen 2013. Det blev några dentalprodukter i komposit med  (.014″) spetsar som skall provas ut. De kostar ca 15 sek/st och används som engångs. En omgång är ca 200ul (ca 25 drottningar).

    Bilderna är via telefonen.

    #18389

    Vore intressant att veta hur väl det fungerade 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in