Brunt vax på våren

Hem Forum Praktisk biodling Brunt vax på våren

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14953

    Eftersom jag har ganska stort ramförmat i yngelrummet, LS, brukar jag göra vaxbyte ”när omständigheterna tillåter”. Nya ramar tillsätter jag i mitten (kör kallbygge) och de bruna utåt kanterna. När sedan de bruna ramarna fylls med antingen polen eller honung byter jag ut dem mot nya.

    Det gör att jag står redan nu med en hög ramar som jag skulle vilja smälta ur. Och om jag inte gör det själv får jag snällt ringa bitillsynsmannen för att kunna skicka dem till vaxsmältaren. Förra året smälte jag själv, men i år tänkte jag slippa det merjobbet.

    Hur förvarar jag begagnade ramar under hela sommaren utan att allsköns ohyra tar ramarna i besittning? Och nej, jag har ingen ledig frys att fylla gamla ramar med.. 😮

    #18960

    Så svalt som möjligt, tex norr om huset, eller ännu bättre, inomhus i ouppvärmt utrymme. Lägg ett ark tidningspapper med mesta möjliga trycksvärta mellan varje låda.

    Alternativt, inget tidningspappper mellan lådorna, utan ett fat med is-ättika och hopknycklat hushållspapper som veke högst upp i stapeln. Tom låda och tätt lock högst upp.

    #18997

    Var köper man is-ättika? Funkar det lika bra med ogräsättika som man kan köpa i dunk hos trädgårdshandlaren?

    #19001

    Is-ättika köper man hos kemi-grossister. Nej, ogräsättika har alldeles för svag koncentration.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in