Bubblig honung

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Bubblig honung

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14422

    Ett av mina kärl han hårdna lite väl mycket innan jag tappade den så nu är det massor med bubblor i burkarna och det ser inte så snyggt ut.

    Så funderar på vad som händer med honungen om ja värmer upp dem långsamt till 30-35C, får jag bort bubblorna då tro?

    Vad tror ni kan det fungera?

    #16680

    Visst, du kan värma till strax under 40°C. Bubblorna rör sig sakta uppåt, men dom lämnar spår efter sig. Du får vad vi kallar randig honung. Du får nog skämmas för hanteringen. Inget fel på honungen men att förklara för kunden tar onödig tid.

    #16681

    Ska bli intressant att testa finns mycket man kan lära sig om honung. Nästa gång ska jag tappa direkt på burk efter att jag har ympat honungen antar att man slipper sådana här problem då och att det går mycket snabbare att tappa nu tog det en evig tid  😮

    Men första gången jag testade levande ymp så missbedömde hastigheten honungen kristalliserar sig på.

    Men nu har man lärt sig ytterligare en sak om honung så ingen större fara sked 🙂

    #16686

    Jag brukar ympa och gör ungefär som det stog i Bitidningen för ca 1 år sen. Så när jag blandat ut ympen i honungskärlet, så fyller jag direkt på burk. Och sen ner med burkarna i källaren under garaget där det är ca 15 C, där de får stå och kristallisera 2-3 veckor. Det blir väldigt bra konsistens – fast men ändå lätt att bre ut, och inte kornig, grusig, sandig eller liknande.

    #16687

    Man kan låta ev bubblor i burkarna stå och försvinna av sig självt ett dygn i rumstemp innan de hamnar i kyl 12-14 grader.

    #16689

    Jag brukar också direkttappa omedelbart efter ympning. Då stiger bubblorna lätt direkt och lämnar inga spår även om man sätter brukarna direkt i kyla.

    #16690

    Risken med rimfrost efter några månader ökar markant om honungen inte får sätta sig i burken. Det är också en kvalitetsmiss som vi ofta försöker slingra oss ur med ”bevis på högre kvalitet pga låg vattenhalt”. Men en burk utan rimfrost har högre kvalitet!!

    #16691

    OT: Vad är egentligen orsaken att honungen släpper från glaset? Startade en ny tråd.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in