Cellernas orientering

Hem Forum Allmän biodling Cellernas orientering

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15415

    Hej allihopa

    Jag har köpt mig en enkel silikon-gjutform och testade att gjuta några mellanväggar idag. Det fungerade, men det svåra var att få in rätt mängd vax. Det blir en hel del drällande…

    Hur som helst upptäckte jag att cellerna inte har samma orientering som mina köpta mellanväggar.

    I de köpta mellanväggarna är cellerna vända med hörn uppåt och nedåt, men i de hemgjorda mellanväggarna var det tvärt om. Jag tror mig ha sett någonstans att bina vill ha hörnen uppåt och nedåt.

    Är detta ett stort problem?

    Med vänlig hälsning,
    Micke

    #20099

    Ja, detta blir troligen ett bekymmer i samhällena. Var har gjutformen tillverkats? Det låter som att den kommer från NZ, Australien eller Asien? I Europa och Amerika lär bina föredra att ha ”hörnen” av cellerna lodrätt som du beskriver att köpta mellanväggar har. Om jag inte minns helt fel så är det däremot tvärtom, antingen på andra sidan jordklotet eller söder om ekvatorn. Kan minnas fel, då det är länge sedan jag hörde detta.

    #20100

    Hej

    Tack för svaret. Formen är köpt från LPs Biodling. Lite irriterande att den är ”felvänd” om det nu är allmänt vedertaget att det skall vara på ett visst sätt. Frågan är om det är tillräckligt för att få reklamera den?

    Det retar mig också att jag la 2500:- på en gjutform och sedan upptäckte att man kan tillverka en själv relativt enkelt, men det är en anna historia 🙂

    /Micke

    #20101

    https://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=inst_moms&Moms=0&funk2=visa_artikel&artnr=104490r&Friendly_Grupp=vaxhantering&Friendly=silikongjutform-utan-kylning&artgrp=4&Sprak=sv  ?

    Det var intressant, är den felvänd i mönstret? Själv har jag bara erfarenhet av de vattenkylda modellerna, där är det rätt.

    #20102

    Detta är bara en gammal skröna. Bina bygger lika bra oavsett vilken orientering cellerna har. Och det syns inga nackdelar med detta. Åke Hansson har illustrerat detta mycket fint i sin bok ”Bin och Biodling”. Se bild 98 i denna.

    #20103

    Japp, jag har den modellen som Thomas länkar till (LN) Nu har man dessutom sänkt priset med 600:- Också irriterande 🙂

    Ja, bina har väl inget annat val än att bygga på det man stoppar i kupan.

    #20104

    Jag kan inte se att priset är sänkt med 600:- de senaste månaderna??

    Visst bygger bina på de mellanväggar du tillsätter, frågan är ju hur stor andel snygga arbetareceller respektive drönarbyggen resultatet blir. Där hävdar jag bestämt att det du beskrivit ger sämre resultat på våra breddgrader.

    #20105

    Sorry, fel av mig! Det var ju momsen som tillkom  ::)

    #20106

    Jag säger återigen:Detta är en gammal skröna. Och det har ingenting med breddgrader att göra. Bina bygger på olika håll oavsett var de bor i världen. Men om man ger dom en mellanvägg kommer de ju att följa byggmönstret till att börja med.
    Men om man är osäker kan man ju prova. Det har jag gjort och jag kunde inte se någon skillnad oavsett hur jag vände kakan. Jag har svearamar och det är lätt att vända på olika håll utan att behöva skära något.

    #20107

    Sorry, fel av mig! Det var ju momsen som tillkom  ::)

    Momsen är något som vi enbart hanterar åt staten, den är som bekant ingen kostnad…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in