Dåligt resultat vid köp av oparde drottningar.

Hem Forum Praktisk biodling Dåligt resultat vid köp av oparde drottningar.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14373

    Jag har förut köpt oparade drottningar som jag har gjort avläggare på utan problem, men dom senaste 3 gångerna så har det slutat i katastrof och jag undrar om jag gör fel eller om det är något fel på drottningarna. Förra året köpte 20 stycken oparade drottningar där endast en överlevde. Metoden för att göra avläggare var den gamla vanlig som alltid har fungerat, tagit bin och ett antal yngel ramar och låter dom äta ut drottningen under natten. Jag tillsätter drottningen direkt efter att jag har styckat upp samhället, vad jag förstår ska man egentligen vänta en stund. I år börja jag med att köpa 10 stycken drottningar, jag försökte nu välja yngel ramar med inga ägg på men det visa sig vara svårt, bina fick vara själva i typ 1 timme innan jag tillsatte drottningarna, tre av tio överlevde. I måndags fick jag hem 15 drottningar, jag preparera 15 stycken Apideor som stod med bin över natten, på morgonen släppte jag ut dom och tillsatte drottningarna. 3 av 15 drottningar verkar leva med bin, hitta ett antal drottningar som fortfarande halvt lever icke ut ätna ur burarna, och sen är resten av apiderorna sopp tomma.

    Vad jag gör för fel eller är det fel på drottningarna jag köper?

    #16303

    Nu har jag skapat 3 stycken paket bin med överlevande drottningar som inte har varit ut ätna, så jag får se hur det går med dom.

    Jag vill även tillägga att jag har köpt drottningar i 4 år av den som jag har nu har köpt av, och dom första 2 åren var det inga problem med avläggarna. Jag är väldigt nöjd med samhällena på dessa drottningar, han är för övrigt en hedersknutte.

    #16634

    …Metoden för att göra avläggare var den gamla vanlig som alltid har fungerat, tagit bin och ett antal yngel ramar och låter dom äta ut drottningen under natten…

    Jag tror det har betydelse för hur gammal drottningen är med den metoden och kanske även om den blivit matad av bin i annat samhälle först. Jag har visserligen lyckats med ca 80% på det viset i sommar, men det har varit ojämnt. Tillsättning i skaksvärm med eller utan honungskakor men utan yngelkakor däremot har varit nästan 100% antagning. Förr har jag satt till kläckfärdiga puppor och det kommer jag att återgå till när det finns yngel, är drottningen kläckt ska det vara skaksvärm eller påsticksbur (som jag bara provat på parade drottningar). Jag har sammanfattat sommarens försök här http://oloflaurin.blogspot.se/2012/08/drottningtillsattning.html

    #16635

    Jag skulle dragit fram egna och tillsatt kläckfärdig cell, det strular sällan. Men då lite tidigare än i augusti månad.

    #16643

    Olof intressant statistik du har, säsong 2013 kommer jag inte köra med samma avläggarstrategi som säsong 2011 och 2012.

    #16656

    …statistik…

    Statistik säger inte mycket om man inte vet hur många den är på och det hade jag nog inte skrivit. Mina siffror gäller för de ca 60 st parade äggläggande drottningar jag lyckats med i sommar.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in