Det optimala vädret

Hem Forum Allmän biodling Det optimala vädret

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15425

    Nu får jag väl en massa olika svar här  ;D.

    Men jag undrar vilket väder som varit ultimat för era bin och er honungsskörd? Alltså kan ni minnas vilket väder det varit under året när ni haft bra år för era bin samt era skördar?
    ????????2

    #20154

    Optimalt är regn nattetid, rikligt med regn, och varma dagar utan vind eller nederbörd.

    Exempelvis pollinering i Åkerböna. Torrt väder = i princip inget överskott av honung, men ett gott regn på natten ger mängder av kilo…

    #20156

    Min erfarenhet säger mig att det inte behöver vara så där ”riktigt varmt” eller sommarvarmt för att nektarn ska rinna till i blomman. Strax under 20, och sedan som sagts vindstilla och inget regn dagtid.

    #20157

    Min erfarenhet säger mig att det inte behöver vara så där ”riktigt varmt” eller sommarvarmt för att nektarn ska rinna till i blomman. Strax under 20, och sedan som sagts vindstilla och inget regn dagtid.

    Men vissa växtarter ger betydligt mer nektar per dygn om det är 25-28 grader än 20 grader i skuggan. Exempelvis vitklöver och vildhallon.
    När det gäller rödklöver så är hög luftfuktighet i kombination med hög värme nödvändigt för att nektarn ska stiga så högt i blommorna att bina når den med sugröret. Vid 20 grader hämtar de bara pollen från den växten, massor med pollen…

    #20159

    Min erfarenhet säger mig att det inte behöver vara så där ”riktigt varmt” eller sommarvarmt för att nektarn ska rinna till i blomman. Strax under 20, och sedan som sagts vindstilla och inget regn dagtid.

    Men vissa växtarter ger betydligt mer nektar per dygn om det är 25-28 grader än 20 grader i skuggan. Exempelvis vitklöver och vildhallon.
    När det gäller rödklöver så är hög luftfuktighet i kombination med hög värme nödvändigt för att nektarn ska stiga så högt i blommorna att bina når den med sugröret. Vid 20 grader hämtar de bara pollen från den växten, massor med pollen…

    Jag kan inte säga emot, och jag håller med. Samtidigt har många av mina kupor satt rekord när vädret varit halvdant. Jag kan inte förklara det på något bra sätt mer än att temperaturen i kupan kanske är lättare att reglera om det är lite svalare, och därför kan fler flyga ut och samla.  Eller så är det bara så att det har varit tillfälligheter de gånger jag observerat detta.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in