Drivfodra- Hur?

Hem Forum Praktisk biodling Drivfodra- Hur?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15190

    Vilket är det bästa sättet att drivfodra ett par avläggare nu i Juli, så bistyrkan blir så bra som möjligt inför vintern. Även för att bygga ut mellanväggar. ?
    Är det foderdeg eller honungsburk med lösning eller andra alternativ?

    #19509

    Jag tycker att det smidigaste är en foderram, köpt variant eller hemmasnickrad. I men en handfull tvättade lecakulor och fyll med 0,5l 50% sockerlösning ett par, tre ggr i veckan.
    /M

    #19510

    Lösning 50/50 socker/vatten är effektivast. Ge med 3 eller 4 dagars mellanrum, och kontrollera i ramarna då och då så att de inte får för mycket och börjar lagra in fodret. De ska omsätta drivfodret i yngel, men inte fylla cellerna så att Drottningen inte får plats för äggläggningen.

    Hur fodret ges är en smaksak. Själv häller jag en skvätt i Nackas foderlådor 2 ggr/ veckan från 1 augusti och en månad framåt.

    #19512

    du som verkar hålla på med foderlådor. är de värda sina pengar?
    att slippa hålla på med ballonger och dyl.?

    #19513

    Jag drivfodrar avläggarna med socker lösning.
    Men igår upptäckte jag röveri.
    Inte roligt alls.
    Så jag funderar på att gå över till foderdeg istället för att det blir svårare att röva bort i samma mängd.
    Kan det stämma?

    #19514

    Minska flustret till ett par bin i taget. Annars slutar de inte. Kan ta några dagar innan det upphör.
    /M

    #19515

    du som verkar hålla på med foderlådor. är de värda sina pengar?
    att slippa hålla på med ballonger och dyl.?

    OM! De är värda varenda krona! Dessutom minskar man röveririsken om de används på rätt sätt. Det är viktigt att ha uppgången för bina längst bak, så att tjuvbin måste ta sig allra längsta vägen ifrån flustret.

    En enda nackdel för min del har de. Storleken för LN/HLS kupor rymmer inte en tillräcklig giva vinterfoder, så det får fyllas på efter några dar. Har man däremot Langstroth/Dadant så är ju dessa foderlådor större på ena hållet, och rymmer några kg mer.

    #19517

    OM! De är värda varenda krona! Dessutom minskar man röveririsken om de används på rätt sätt. Det är viktigt att ha uppgången för bina längst bak, så att tjuvbin måste ta sig allra längsta vägen ifrån flustret.

    Det jag ogillar med foderlådor är att det alltid dränks en del bin i den där springan, och jag är rädd (även om jag aldrig hört talas om det!) att drottningen ska gå upp där och drunkna.

    Jag kör med upp-och-nedvänd hink med bara ett fåtal hål öppna(1-3). Har inte upplevt något röveri på det sättet. Och så slipper man köra ut och skvätta i en handfull då och då. Tanka spannen och se till att de inte kan dra för mycket samtidigt.

    #19544

    Jag använder Nackas foderlådor, fungerar suveränt bra och ska användas som Thomas skriver dvs att uppgången är längst bak. Fordrar man så ska det göras på alla samhällen samtidigt för då minskar risken för röveri. För några år sedan var det populärt att invintra på bara mellanväggar, någon som har erfarenhet av det ?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in