Drönarceller i skattlådan

Hem Forum Praktisk biodling Drönarceller i skattlådan

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14985

    God juni!
    Var inne i ett samhälle igår och kollade läget så inte hade svärmartankar men där var det lugnt. Passade på att kolla om de täckt för ramarna i skattlådan och hittar drönarceller på en ram.

    Blev klart förvånad. Nedanför spärrgallret går en drottning, förvisso av okänd ålder, men som lagt bra med ägg och yngel. Letade rätt på henne så att hon inte förolyckats men hon svansade runt och allt såg bra ut.

    Gick några drönare ovanpå spärrgallret så det har hunnit kläckas ett par. Ska nämnas att det är inga mängder med drönarceller, 10-20 st på en av ramarna (10st helsvea i skattlådan).

    Varför gör di på detta viset? Behöver jag göra något åt saken?

    Mvh Fredrik

    #19046

    Det är helt normalt men inte så vanligt. Det är enstaka äggläggande arbetsbin som finns även i viseriktigt samhälle. Inget att oroa sig för mer än att man får hantera ramarna försiktigt för att inte riskera att få mosade drönarlarver i honungen.

    #19061

    Tack! Blev lite lugnare nu 🙂

    #19065

    Det är helt normalt men inte så vanligt. Det är enstaka äggläggande arbetsbin som finns även i viseriktigt samhälle.

    Blir arbetsbina äggläggande pga att spärrgallret hindrar drottningen att krypa runt i hela kupan? Det där med feromoner har jag förstått är rätt viktigt…

    #19069

    Just så! Jag har inbillat mig att ju högre stapel med skattlådor, dess större risk/chans att ett arbetsbi börjar lägga ägg där uppe. Kan ju då bero på avståndet från drottningen…?

    #19071

    Intressant teori där Thomas. I mitt samhälle var det skattlådan precis ovanpå yngelrummet så det var egentligen kortast möjliga. Men det kanske är så att sannolikheten för att det ska hända ökar med fler lådor

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in