Drottning

Hem Forum Biavel Drottning

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15180

    Hejsan
    När ska man bli orolig att drottningen dött eller nått.
    Gjorde en avläggare och det fanns viceceller och drottning har kläckts i en. Nu har det gått minst 11 dagar sedan jag såg att hon kläckts men jag har inte sett några ägg.
    Har inte sett henne heller.

    #19478

    Brukligen sägs det att dr blir könsmogen ca 7dgr efter kläckning och att hon kan börja lägga ägg nån dag eller två efter parning. Men det vet du säkert redan.
    Jag har i år haft dr som från kläckning till stiftning gått på 7dgr. Det var under kanondagarna precis i början av juni.
    Förra året å andra sidan hade jag som längst nästan en månad från kläckning till producerande dr. Med förra årets skitsommar i gott minne. Med det vill jag säga att det kan variera kraftigt av en massa orsaker.
    Jag hade avvaktat några dagar till om jag vore du. Drottningar kan vara skitjobbiga att hitta, så ingen panik än för det.
    Ser du fortfarande inget efter en vecka så får du prova att tillsätta en ram med ägg från annat samhälle.
    /M

    #19481

    Ok
    Tack

    #19489

    Ser du fortfarande inget efter en vecka så får du prova att tillsätta en ram med ägg från annat samhälle.
    /M

    Jag tycker faktiskt det är det bästa sättet att kolla status på ett samhälle som man misstänker att det knasar med. Drar de inte på nya celler finns det sannolikt en drottning, eller en på gång.

    #19491

    Ja men det är ju bara det att det finns ju inga yngel kvar att dra upp en ny drottning på.
    Om jag inte tillför en ram från ett annat samhälle

    #19493

    Det är en ram med lämpligt yngel från annat samhälle som åsyftas. Sätter du i en sådan ram, från annat samhälle, och de drar upp ny drottningcell på den, har du ingen drottning i kupan. Drar de inte upp nån drottning på den ramen, har du sannolikt en drottning i kupan. Ett test, kan man säga. Ser du inga spår av din drottning på måndag kan du kanske sätta i en ram från ditt andra samhälle för att göra detta test.
    /M

    #19494

    Ja det är ju värt att testa.
    Väntar till på måndag sedan i med en ram.
    Tack för svaren.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in