Drottningceller vid svärmning

Hem Forum Praktisk biodling Drottningceller vid svärmning

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14377

    För en vecka sedan, torsdag 28 juni, svärmade ett av mina samhällen och nu undrar jag hur lång tid det tar innan det finns en ny drottning i kupan. Det fanns drottningceller och kanske någon täckt. Hur lång tid i förväg börjar samhället förberda sig för svärmning?
    Jag vill inte gärna lyfta ramar och kika eftersom det är lätt att dra sönder drottningcellerna då de ju sitter lite illa till,  och vad händer då? /Stina

    #16339

    Du kan räkna med att det tar 6-7 dygn från att en drottningcell täckts till att den kläcks. Så de bör var kläckta nu.

    #16342

    För en vecka sedan, torsdag 28 juni, svärmade ett av mina samhällen och nu undrar jag hur lång tid det tar innan det finns en ny drottning i kupan. Det fanns drottningceller och kanske någon täckt. Hur lång tid i förväg börjar samhället förberda sig för svärmning?
    Jag vill inte gärna lyfta ramar och kika eftersom det är lätt att dra sönder drottningcellerna då de ju sitter lite illa till,  och vad händer då? /Stina

    Det fanns säkert minst en täckt drottningcell i samhället. I annat fall skulle inte bisamhället ha svärmat. Svärmen kommer först efter att första drottningcellen har täckts över med ett vaxlock.

    När yngelrummet är fyllt med ägg, larver, täckt yngel, pollen och nyindragen nektar då vaknar lusten för bina att förmera sig. Finns anlaget för svärming i bisamhällets genetiska arvsanlag då svärmar de vid första täckta drottningcellen vid lämpligt väder.

    Ca  2 veckor före att drottningcellen är täckt har förberedelserna för svärmning börjat. Alltertersom antalet tomma vaxceller minskar i mängd i yngelrummet. Då reduceras drottningens möjligheter att lägga ägg. När hennes äggläggning reduceras minskar även hennes produktion av den sammanhållande feromondoften i samhället. Det resulterar i att bina börjar känna av att drottninngen inte är tillfylles. Bina sätter då igång med att bygga fler cellkoppar och städa samt putsa dem alla rena. När drottningen hittar dessa och ser att de är rena och välputsade. Då vänder hon sig om och pressar ut ett ägg i cellens botten. Bina bygger ut drottningcellen och när ägget har kläckts till en larv matas den av ca 400 ambin. Efter nio dygn täcks drottningcellen och svärmning är ett faktum. Är samhället svärmtokigt då kan det bli flera svärmar allteftersom det kläcks nya drottningar.  Men bara om det finns fler drottningceller än två. Vid endast detta antal av drottningceller avser samhället att göra eget stilla byte av sin drottning. När den är parad, det kan då i kupan vara både den nya och den gamla drottningen. Samhällets bin svälter till slut ihjäl den gamla drottningen. Detta genom att hennes stab av uppvaktande bin som matar henne har fått en annan syssla i livet, som t.ex ha blivit byggbi. När ingen matar den gamla drottningen då dör hon. Sedan släpar städbin ut henne och hon tippas över kanten vid kupans ingång.

    Det finns sällan bara en drottningcell i ett bisamhälle som har förberett sig på att svärma. Om någon  skulle bli skadad vid skötseln av det. Det äventyrar inte att samhället blir drottninglöst.

    #16343

    Stort tack för era svar, Olof och Eyvind. Nu väntar jag bara på att det ska sluta regna så jag kan gå ut och kika efter den nya drottningen. /Stina

    #16344

    Stina, det finns ingen exakt vetenskap om vad som egentligen händer i kupan. Sannolikt har man flera celler och en av dem tar över och samhället destruerar övriga. Du får tyvärr olika svar från olika biodlare, så ser fakta ut i Sverige men inte på andra håll i världen.
    Därför reser jag hellre till Bath/Lacock eller Dartmoor eller för kommunikation med dem, yngre kreativare biodlare som tänker lite mera som jag själv. Där är alla mycket mera överens och man har ofta bra referenser till amerikanska/argentinska och inhemska forskningsrapporter.

    #16346

    Det är spännande att följa drottningdramat efter svärmen. Samhället är fortfarande viselöst och jag misstänker att jag saboterade en drottningcell när jag tittade i det (fyra dagar efter svärmen). Det finns nu, nio dagar efter svärmen, två kanske tre viseceller och nu väntar jag ytterligare några dagar innan jag tittar igen. Bina flyger och bygger, i väntan på ny madame, men inga stift, inga larver, bara täckt yngel, pollen och honung…

    #16347

    Jaha du Stina. Det finns som Sten-Åke säger flera svar på en och samma frågeställning. Om man frågar 10 biodlare då erhålls som regel lika många olika svar och möjligen ännu fler.

    När ett bisamhälle är svärmgalet då kan det dra upp omkring 20 drottningceller. När den första täcks och om det råder bra väder då kommer första svärmen att gå ut med den gamla drottningen. Därefter kan det komma flera eftersvärmar med oparade drottningar. Men som regel blir det bara tre svärmar från ett och samma bisamhälle. Efter dessa svärmar är det riktigt glest med bin i kupan. Deras utrymme kan säkert reduceras till hälften. När intresset för svärmning har avstannat det kan då finns flera kläckta drottningar i samhället. De slåss på liv och död tills att den starkaste överlever. Hon går sedan omkring i samhället för att leta upp eventuella rivaler. Hittas någon drottningcell vars drottning ännu inte är kläckt. Den härskande drottningen biter då upp cellen i dess botten och sticker ihjäl innevarande drottning. Bina städar ut resterna och cellen. Detta fortgår tills att bara härskarinnan finns kvar. Efter att hon har blivit parad och börjat att lägga ägg är samhället åter en fungerande enhet i bivärlden.

    #16350

    Tack Eyvind för dina svar här och lycka till med din blogg! Hoppas du inte lämnar detta forum helt – the more the merrier – och jag uppskattar att få många olika svar på mina  frågor. Jag är så pass ny biodlare att det kommer att dröja länge innan jag kan svara på något inlägg själv i detta forum, utan jag är i fråga-stadiet. /Stina

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in