Enkel pollenanalys/identifiering

Hem Forum Allmän biodling Enkel pollenanalys/identifiering

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14311

    IBRA ger ut ”Pollen Identification Cards” med en massa olika pollensorter. (utg. 2010).

    #15931

    Bara fyra utlandspengar !! Som hittat, jag antar att de har en massa vetenskapliga namn på alla plantorna….. Skall beställa på stubben !! Tackar så mycket !!

    #15935

    Latinska namn finns med men det hade varit kul om de hade angivit typ NCS koder för färger.

    #15937

    Notera att fanns en variant till som kostar £20 någonting och som kan vara mer avancerad. Jag tog bara denna för att den verkar var lite mera portabel än A4 sidor.
    Kolla bara upp fraktkostnadern samtidigt, de kan kosta lika mycket.

    #15939

    jag läste som hastigast om nån annan bok som hade med pollen att göra (hos IBRA) men det verkade vara något som kräver mikroskop (som jag av nån outgrundlig anledning inget äger) och preparering av pollenprover så den ser jag till vidare som överkurs. De där färgbladen, lite latinska namn och en dos vetskap om vad som blommar i bygden räcker för mig…. Jag antar att pund kostar nånstans mellan 10 och 15 riktiga pengar så om frakten kostar lika mycket så gör det inget på det lilla beloppet i alla fall……

    #15941

    Nackdelen med färgprover är att många sorters pollen ligger nära varandra i färg och kan vara svåra att identifiera. Men får man en distinkt färg typ blått pollen får man svar direkt. Man lär en del om pollen.

    #15944

    Mina bin kom hem 14/5 förra året efter lång och svår väntan…… Kul att ha varit med bin hela våren denna gången men förra våren började jag att se mer noterande på naturen och våren…. Innan har jag mest bara varit glad att saker och ting börjat grönska och slå ut, nu är det mer vad som slår ut, i vilken ordning och omfattning och vilka av dem som är till nytta och glädje både för mig och bina…….. Får återuppta en del gammal artkunskap och skaffa mer lokal sådan. Bara bra hur jag än vänder på det !!

    Färg räcker ju inte till som enda indikator (utom möjligen för scilla tex), men tillsammans med lite annat smått och gott är det i vart fall en god hjälp…… Finns det sån sammanställning i stil med Danskarnas biplantekalender gjort för Sverige ??

    #15945

    Den här boken kan vara till stor hjälp, när det blommar+hur bra är det för bierna.

    ”Nyttiga växter för människor och bin

    Här beskrivs utförligt 101 vilda nordiska träd, buskar och örter. Allt från växtbiologi till kulturhistoria finns med. Urvalet är inte gjort på måfå; de är alla viktiga biväxter. Det vill säga de ger nektar och pollen till binas försörjning och biodlarens glädje. Författarna vänder sig inte bara till biodlare utan önskar att alla som sätter värde på vad naturen har att bjuda skall få en ökad insikt om det spännande samspelet i naturen. För text och foto står journalisten och fotografen Roar Ree Kirkevold och generalsekreteraren i norska biodlarförbundet Trond Gjessing. Boken är översatt och anpassad till svenska förhållanden av naturjournalisten Carl Otto Mattsson. ”

    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/65

    mvh edward 😛

    #15946

    Just ja, den boken lånade jag av min bugubbe förra året……. har tänkt att jag skall köpa den men det har inte blivit av. Nu är det hög tid eftersom jag är ständigt fundersam på vad det är de kommer med…….. De försvinner ju ur sikte på alldeles för kort håll, det vore enklare att följa bålgetingar genom luften……..

    #15947

    Danskarnas biplantekalender omfattar det viktigaste, man behöver inte mera.

    Här kan man få ta del av kalendern.
    http://www.froevaekst.dk/Delprojekter/Hvidkloever/Bestoevning/Biplantekalenderen.aspx

    #15948

    5,49 pund (varav korten 4 pund) kostade de där korten som nu är beställda…….

    #15951

    Formatet känns bra. Man borde kunna göra en förbättrad försvenskad version av detta och kanske lite annan info om skötsel av bin på vår/höst kanten i samma format.
    Less is more i många fall, det skall vara enkelt och fungera i alla väder.

    #15952

    Det finns lite på engelska Wiki sidor om pollen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pollen_source

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in