Etiketter

Hem Forum Allmän biodling Etiketter

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17988

    Det räcker väl, att man en gång fått sin honung bedömd. Sedan köper man  väldigt många etiketter, som då inte tar slut förrän efter 5-6 år, och man behöver nog inte bedöma sin honung förrän man behöver  beställa nya etiketter , eller måste man bedöma sin honung varje år för att få använda etiketten?

    Undrar också om honungen är Svensk honung om man s.a.s. importerat honung från ett EU-land och blandat i 45 % EU-honung. Det var nämligen någon biodlare som påstod det för något år sedan.

    #18345

    Sten-Åke
    Tack för tipset om EAN-13 code generator-programmet. Funkar klockrent, enkelt men gör det det ska. Sen är det bara att lägga in i etiketten när man gör en egen i bildbehandlings-, eller layout-programmet. Ett proffsprogram kostar 128 USD, vilket är onödigt.

    #18347

    Man får inte använda kopior av befintliga EAN-koder. Koden är uppbyggd på följande sätt och är unik för en vara och en leverantör.
    De tre första siffrorna används för att identifiera landet där tillverkaren är registrerad[2].
    Sverige har hela 73-intervallet 730-739 så just för 73-artiklar kan man informellt säga att de två första siffrorna identifierar en ”svensk” artikel.
    738 används till tidningar och då framgår priset i ”klartext” i GS1-koden. De sista siffrorna före kontrollsiffran anger priset. Om GS1-koden avslutas med 04457 kostar tidningen 44,50 kr (sjuan är kontrollsiffran).
    20-29 är reserverat för lokal användning och används till exempel för butikspackade charkvaror, där vikten (och därmed priset) på varan bestäms först i butiken. GS1-koden består då av varans interna artikelnummer samt varans vikt i gram.
    Landskoden följs av 9 siffror där den första delen är ett företagsprefix, resterande utom sista siffran är företagets numrering av sina artiklar.
    13e och sista siffran är en kontrollsiffra (se mer nedan).

    #18353

    (se mer nedan).

    nedan???

    #18362

    Gör man en egen etikett skaffar man naturligtvis en egen EAN-kod på något sätt. Ett sätt är att köpa från SBR:s expedition om man är medlem. För 150 kr får man 5 st egna EAN-koder att använda till vad man vill. Det finns olika EAN-system om jag förstått rätt. EAN-13-koder har inga pris i slutet, inte i mina koder i alla fall. Priset lägger handlaren in för just den kod som finns på min burk. Så har handlarna gjort dit jag sålt min honung med egen EAN-kod. Egen EAN-kod från SBR finns för både SBR-etiketten och för egna etiketter.
    Om man skaffar en egen etikett av någon anledning måste man ju låta trycka den på något tryckeri. Och då måste någon göra ett original till tryckningen. I det originalet bör det finnas en EAN-kod så blir handlarna lite gladare då hanteringen för dem blir litet lättare, för kassörerna alltså. Om tryckeriet gör originalet har de nog en EAN-generator. Om du gör originalet själv, eller en kamrat, måste nån av er ha en EAN-generator. Sten-Åke Lindell hade ett bra tips i början av den här tråden. När man laddar ner ett program från CNET där detta finns brukar det finnas en länk som är svår att se under den stora gröna knappen att klicka på. På den raden/länken står det ofta ”Direct download link” eller liknande. Leta upp den raden och klicka där slipper man en massa besvärliga extraprogram och snåriga installationer för att slippa dessa.

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in