Ett nytt sätt att skydda bin mot varroa kvalster

Hem Forum Bihälsa Ett nytt sätt att skydda bin mot varroa kvalster

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14673

    Ett nytt sätt att skydda bin mot varroa kvalster med ett pollen kam liknade preparerade ingång till kupan

    http://beecare.bayer.com/media-center/news/news-detail/a-new-way-of-protecting-bees-against-varroa-mites

    mvh Edward  😛

    #17895

    Den där remsan ska ju laddas med kemikalier, och en stilla undran är om dessa kemikalier hamnar i honungen.

    En annan mer praktisk är om drönarna kommer igenom hålen.  😀

    Jag pratade med en fd biodlare som varit verksam nere på Balkan. Han påstod att man använt sig av sk ”biborstar”, inte olikt denna remsa med hål. Borstarna hade ”rivit lite på ryggen”, och på så sätt hade man fått av lite parasiter. Jag fann det lika osannolikt då som nu, artikeln til trots.

    #17896

    De flesta varroa behandling sker efter honungs skörden och även efter drönar slakten.

    Hoppas att denna borsten tog även på biets undersidan eftersom det är oftast där kvalsteren sitter.

    mvh Edward  😛

    #17977

    Intressant finns nog många olika sett att behandla dessa kvalster om man ser sig om, en fördel med att ha behandlingen vid flustret måste väll bara att det inte blir rester i vaxet.  men man blir inte av med de varroa som ligger i cellerna. Alltid roligt att se lite udda lösningar ;D

    #18421

    Gubben i Värmland som vi köpte bin ifrån hade ett liknande knep fast med Apistan. Han lade remsan i foderlådan på ett sätt där bina fick krypa typ under den och på så sätt kvalstern gnuggades av (såg inte det hela, och han är tysk med en väldigt tyst röst och stark tysk brytning så var lite svår att förstå). Det lät intressant fast vi har inte varroa där vi bor än så länge och jag vill helst inte använda Apistan iaf.

    #18422

    köpte du bin från en som har varroa så har du garanterat det också.  :-  finns säkert många intressanta metoder att behandla varroa.

    #18439

    Nja, du har säkert rätt, fast han påstått sig inte ha sett varroa i 10 år och hade tillstånd från 'bimannen'. Vi har inte sett det än så länge, men antar att det är bara en tidsfråga.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in