Flera drottningodlare

Hem Forum Biavel Flera drottningodlare

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14515

    I många biodlarsammanhang så möter man främst damer med utflugna barn och ett stort biodlarintresse. Jag frågar mig varför inte fler av dessa damer satsar på drottningodling. Det är spännande och är i sig själv en utmaning. Det finns kurser och det är inte så svårt som många tror!

    #17344

    Det är rätt Gideon – vi behöver många fler biodlare som odlar drottningar. Jag kan inte se nån större nytta att vi får drottningodlare som driver odlingen i stor skala och som säljer huvuddelen av sina producerade drottningar. Det är betydligt bättre att var och en som behöver bra brottningar odlar sina egna.
    Biodlarföreningarna bör se till att alla medlemmarna som vill ha tillgång till bra avelsmaterial kan få hämta larver hos en betrodd avelsklubb eller motsv. Avelsmaterialet bör naturligtvis vara anpassat så att friparning med traktens drönare ger perfekta drottningar.
    Det är också viktigt att man på kurserna i drottningodling lär ut moderna och bra metoder för drottningodling lämpade för biodlare som kanske inte har mer är en 5 – 10 samhällen.
    Då undviker vi alla nackdelar med att transportera drottningar runt om i landet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in